Kampioen! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Imke Leest - WaarBenJij.nu Kampioen! - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Imke Leest - WaarBenJij.nu

Kampioen!

Door: imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

02 November 2009 | Thailand, Chiang Mai

2 november 2552 (Thailand leeft volgens het jaar van de Boeddha)

Eindelijk is het zover. Mijn ware talent is boven komen drijven. Nu maar hopen dat daar nog een vervolgstudie voor is om te volgen, eenmaal terug in Nederland. Mijn ware talent is namelijk: bloemschikken. Ik ben kampioen bloemschikken! De Thaise teachers van het Guesthouse hebben alle stukjes naast elkaar gezet en toevallig mijn meesterwerk uitgekozen! Is dat niet geweldig?
En als een echte kampioen hoor ik natuurlijk mensen te bedanken die mijn geholpen hebben het zover te schoppen. Bovenaan mijn lijstje staat mijn oma. Jarenlang hebben we rond Kerst er een traditie van gemaakt bloemstukjes te maken met ook daarin de groene basis, vervolgens bloemen om de boel op te fleuren en als laatste een kaars in het midden. Precies zo gingen we zaterdag te werk in ons Guesthouse Sabaidee in Sukhotai, alleen dan met een Thaise touch.
De oase was vervangen door een stammetje van een bananenboom, de groene basis bestond uit bananenbladeren, bloemen uit de tuin en als laatste niet alleen een kaars, maar natuurlijk ook wierrook en.... een sterretje ertussen steken! Prachtig.

Voor Loy Krathong laten de mensen deze bloemstukken na het aansteken te water voor goed geluk. Ook om zich te 'veronderschuldigen' aan de rivier, omdat die gedurende het hele jaar heel wat heeft te verduren. Gooi er nog een muntje bij in en dan heb je me toch een jaar mazzel! Ik kon het dus ook niet laten om, ondanks dat ik van Alyanne een gelukspoppetje heb gekregen (uit Guatemala), er een Bhat in te stoppen. Dit komt neer op 2 eurocent.
Als laatste wil ik dan ook nog graag naast oma, al die andere mensen bedanken die ik vergeten ben te noemen, maar het ook mogelijk hebben gemaakt dat ik zover ben gekomen met deze wedstrijd.
Het is nog het vermelden waard dat het enthousiasme dat bij mij vrij kwam bij deze activiteit, ver te zoeken was bij een bepaald ander iemand. :)

Niet de meest spectaculaire gebeurtenis van de afgelopen dagen, maar zeker het vermelden waard. Leek mij.
Zondagochtend zijn we begonnen met een vijf uur durende busreis vanuit Suhkotai richting Chiang Mai. De plek waar we nu zijn. In Sukhotai is officieel de Loy Krathong begonnen en het is dus ook leuk om te zien hoe de mensen de afgelopen dagen daar naartoe leven. Overal lampionnen, lampjes zelfs kilometers langs de weg, bij alle huizen, de tempels verlicht met blikjes terpentine die als olielampjes dienen. Overal kraampjes, muziek, bloemen, verschillende activiteiten (zwaardvechten, kickboksen, wedstrijd bloemschikken voor pro's etc.). Maar het grootste moet nog komen van Loy Krathong, dit is vanavond. Het grote feest. Ik ben erg benieuwd!

De twee highlights die ik er nog even kort in wil gooien:
1. Sunset in Ayutthaya bij een tempel (zie foto's);
2. Ongepland, brutaal een basisschool binnen lopen in Sukhotai met de leukste reacties van de kinderen. Kon het niet laten. (nogmaals zie foto's)!


- Alyanne: foar dy, fonetysk de Thaise fersje
>> 'baai-na', 'lai', 'kaa-au' en 'thom' (2x)
'thaa', 'oe' (en puntje van je) 'tsjamoh'
'baai-na', 'lai', 'kaa-au' en 'thom' 'kaa-au' en 'thom'!
- Mem: Ja, het gaat nog goed als broer(tje) en zus. Hij eet goed, veel rijst en anders wel brood met jam en dit geloof je niet: hij is zelfs aan het kip kluiven geslagen. Nou je herkent hem niet terug!

Sabadikaa! * * *

  • 02 November 2009 - 10:15

    De Dijkstra's:

    Net met Marten op msn geweest.. Jij dit verhaal typen hoorde ik van Marten. Erg mooi daar Gefeliciteerd met je 1 ste prijs. Nynke Maaike heeft haar A diploma gehaald zaterdag.
    Vraag wil je 2 kleine kado'tjes mee nemen ? voor 2 kindertjes, uit ons dorp die 3 jaar naar Thailand gaan? vraagt Marieke. Verder heel veel succes en jullie genieten wel hoorde ik ook van Marten..zal nu op google jullie reis even bekijken. Zondag Sil verjaardag weer feest. Oant Sjen De Dijkstra's.

  • 02 November 2009 - 10:32

    Ilse:

    Wat een mooie verhalen! Jullie zijn al echt aan in inburgeren daar :D En al in Chang Mai, wat een tempo! Geniet van de jungle en de olifanten!

    X Ilse

    Ps. Bedankt voor de verjaardags-sms!

  • 02 November 2009 - 11:56

    Mem:

    Hé Topper, Gefeliciteerd:) en ook nog een jaar geluk.
    Het begint er al mee, dat het bij jouw nog maar 2 oktober is, dus een maand extra :)
    Als moeder van ... altijd weer fijn om weer iets te zien en te lezen. Horen gaat moeilijker, maar dat mag de pret niet drukken.
    Geweldig dat jullie van die kleine dingetjes kunnen genieten en zomaar een school binnengaan .......
    Ga zo door, super!
    xxx


  • 02 November 2009 - 17:11

    Hylke En Maaike:

    He toppers!
    Wat een belevenissen zeg, mooi!
    Ook mooie foto's, altijd super om te zien hoe het daar is :-)Groetjes aan Marten en heel veel plezier nog!
    Xx ons

  • 02 November 2009 - 21:56

    Heit:

    creabea,
    skitterende foto's en in "ontroerend" dankwurd.
    Heit

  • 06 November 2009 - 13:05

    Alyanne:

    Mijn dank is groot ;)
    Sil ik nije wike metien mar even mei de bern sjonge! sille se leuk fine ;)
    tút!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Ben er klaar mee!

Na het afstuderen aan de Pabo, er eindelijk weer even lekker tussenuit!

Recente Reisverslagen:

03 December 2009

Truus is wer thús

27 November 2009

Buddy's op PhiPhi

21 November 2009

H2O

16 November 2009

Ik moet

11 November 2009

Olifantastisch
Imke

Actief sinds 11 Sept. 2006
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 127791

Voorgaande reizen:

02 November 2014 - 16 Januari 2015

Dys en Im on tour

21 Oktober 2009 - 01 December 2009

Ben er klaar mee!

18 Maart 2008 - 18 Maart 2008

Geld inzamelen

23 December 2006 - 23 December 2007

In Europa

12 September 2006 - 13 December 2006

Going to Africa

Landen bezocht: