Olifantastisch - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Imke Leest - WaarBenJij.nu Olifantastisch - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Imke Leest - WaarBenJij.nu

Olifantastisch

Door: Imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

11 November 2009 | Thailand, Chiang Mai

Eergister heb ik de laatste dag met Marten op zijn Westers ingevuld. Onder andere door voor Marten een pak aan te laten meten en naar een luxe cinema te gaan waar de mooier-dan-verwacht film 'This is it' van MJ draaide.
Gister was het dan tijd om elk onze eigen weg te gaan. Marten dus richting Laos en ik straks met de nachttrein richting Bangkok. Maar voordat het geval was, heb ik gister eerst nog een dag doorgebracht in the Elephant Nature Park. Een van de dingen die ik op mijn to do list had staan en achteraf gezien terecht in mijn top 3.

Opgehaald van guesthouse Holiday Garden View (mocht je ooit eens naar Chiang Mai gaan, ga niet naar dit guesthouse) slalom ik met een nieuwe groep het laatste stuk op de weg tussen alle diepe kuilen en onbewuste drempels door richting het park. Met een DVD (de techniek staat voor niets) in het busje, kwamen we al goed in de sfeer. Goh wat had ik er zin in!

ELEPHANT NATURE PARK >>
"The founder of the park, Sangduen 'Lek' Chailert, won a Time Magazine 'Asian Hero of the Year' Award in 2005 for her efforts to help endangered elephants in Thailand. Despite financial hardships she has managed to create a world-famous sanctuary for injured elephants and domesticated ones whose owners can no longer care for them. Today her camp thrives, raising funds trough its many varied visitor programmes, including intensive mahout (olifantbegeleider) training and extended volunteer stays. Tourists can expect a real slice of local life at Lek's place, located in a small village 60 kilometres north of Chiang Mai."

Gelukkig waren mijn verwachtingen niet te hoog. Prachtig was het om ze te bekijken, voeren, wassen, schrobben.. Wat een prachtig dier. Die ruwe huid, al die rimpels, de sexy kontjes, het relaxed zwiepen van hun staart en flaporen, de multifunctionele slurf, de haren die overeind staan alsof ze levenslang kippenvel hebben, hun catwalkloopje en dan die verleidelijke schattige blik in hun ogen verborgen achter een waaier van wimpers. Moet ik nog doorgaan? Drie letters nog: wow!

Helaas is er ook een andere kant die genoemd moet worden. Hoe trots Thailand ook is op hun prachtige dier, niet iedereen behandelt ze ernaar. Gevoelloos worden de olifanten gebruikt om geld mee te verdienen. Bijvoorbeeld om zwaar werk te doen in de jungle of in de stad. Jammer genoeg zijn hier nog geen goede maatregelen voor getroffen. Zo zagen Marten en ik afgelopen dinsdag nog, een dag voor mijn bezoek aan het park, een man door een straat met kroegen lopen. Samen met een olifant. Een gekkenhuis was het. Al die luide muziek, flitsen van lampen, het drukke verkeer.. En dan die olifant in de drukte die moet smeken bij de mensen. Toeristen kunnen bananen kopen van zijn baas en die vervolgens aan het dier voeren. Dat lijkt al zielig, te bedenken hoe de olifanten zo tam en onderdanig zijn gemaakt.
Een documentaire liet zien dat olifanten in dorpen minstens drie dagen vast worden gezet in een te klein bouwwerk. Zonder eten en drinken. Wanneer een olifant tegensputtert, wordt hij geprikt met puntige stokken. Tot bloedens toe. Niet te geloven dat dit nog steeds kan gebeuren. Maar ja, zolang er mensen zijn die naar een olifantenshow gaan waar door olifanten wordt gevoetbald of geschilderd, zolang valt er door de mensen hier veel geld te verdienen.
Maar 'Lek' en haar mensen doen er gelukkig alles aan om dit draaglijker te maken of liever nog om het helemaal te veranderen. Al met al daar een mooie dag gehad.

De volgende dag, vandaag dus, staat in het teken van twee dingen: 'the flight of the gibbon' en mijn vertrek richting Bangkok. Het eerste is het meest interessante. Vanochtend werd ik al om 6.45 uur opgepikt om met een busje richting jungle te vertrekken.
Daar ben ik aan kabels van boomtop naar boomtop 'gevlogen'. Nou Jane en Tarzan zijn er niets bij kan ik vertellen. Met een groep (vooral jongens natuurlijk?!) zijn we door het 1500 jaar oude regenwoud geslingerd, begeleid door twee gidsen. Vooral heel veel groen en reusachtige bomen.
Nog mooi dat een jongen uit Canada 'was screaming like a girl', terwijl hij alleen al meer lawaai had dan al die andere girls samen. :) * * *

  • 12 November 2009 - 08:40

    Tjitte:

    HAHA mooie ferhalen! jammer dast net even 2 dagen langer yn Changmai bist... Ik der op 14 NOV.

    Nou mooie ferhalen ik ha al helemaal sin yn changmai... dyn ferhalen binne goeie reklame...

  • 12 November 2009 - 12:42

    Alyanne:

    JALOERS.......

  • 12 November 2009 - 14:42

    Sanne:

    Wow Imke, wat super gaaf dat je de olifanten van zo dichtbij hebt mogen meemaken!!!Enjoy,
    xSanne

  • 12 November 2009 - 18:59

    Mem:

    Is Marten niet een dag te vroeg vertrokken? Dat hij geen olifanten wilde schrobben, dat kan ik me van hem voorstellen, maar de Flight of the Gibbon missen?????
    Stoer hoor.

    Wat weer een byzondere foto's, is er niet iemand die een baantje voor je heeft?
    *** Fotograveren in het buitenland? ***


  • 12 November 2009 - 21:11

    Wilma:

    Hoi!

    Alwer in prachtig ferhaal en nog moaiere foto's! Leuk om te lesen en sjen dat jim/do it sa nei jim sin ha. No noch in pear wiken lekker allinnich op'e strún. Genietsje d'r fan!

  • 13 November 2009 - 11:53

    Collega AnnaLynn:

    Wat geweldig om jouw foto's te zien en verslag te lezen! Ik heb begin oktober een week vrijwilligers werk gedaan in het park en dat was geweldig. (www.marleenveenstra.waarbenjij.nu) Volgend jaar weer :-) Veel plezier nog met je reis.
    Groetjes Marleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Ben er klaar mee!

Na het afstuderen aan de Pabo, er eindelijk weer even lekker tussenuit!

Recente Reisverslagen:

03 December 2009

Truus is wer thús

27 November 2009

Buddy's op PhiPhi

21 November 2009

H2O

16 November 2009

Ik moet

11 November 2009

Olifantastisch
Imke

Actief sinds 11 Sept. 2006
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 127796

Voorgaande reizen:

02 November 2014 - 16 Januari 2015

Dys en Im on tour

21 Oktober 2009 - 01 December 2009

Ben er klaar mee!

18 Maart 2008 - 18 Maart 2008

Geld inzamelen

23 December 2006 - 23 December 2007

In Europa

12 September 2006 - 13 December 2006

Going to Africa

Landen bezocht: