Kijk, dat is dik - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Imke Leest - WaarBenJij.nu Kijk, dat is dik - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Imke Leest - WaarBenJij.nu

Kijk, dat is dik

Door: imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

28 Oktober 2009 | Thailand, Ayutthaya

Inmiddels heel wat warmte, kilometers, foto's, fruit, liters water, tempels en belevenissen verder. Na het laatste verhaal dus veel gedaan.
In Bangkok nog de bekende fietstocht van Co van Kessel gedaan, wat een succes was. Met een kleine groep als een slinger achter de gids aan door smalle steegjes, over het water met smalle bootjes, langs tempels en dwars door een markt heen. Al die geuren en kleuren veranderen zo snel. Grote contrasten.

Zondag zijn we van ons guesthouse opgehaald om vervolgens richting Kanchanaburi te gaan. Dit ligt ten westen van Bangkok en is wel een paar uurtjes rijden. Kanchanaburi is als toerist niet gemakkelijk zelf te bereizen, dus zijn we met een groep gaan lunchen aan de rivier Kwai, naar een tiger temple en waterval gegaan. De tiger temple was niet echt bepaald mijn ding. Te toeristisch was het mogelijk om met grote en kleine tijgers op de foto te gaan. Ze leken niet echt happy in mijn ogen, vandaar dat ik het daar ook wel snel had gezien. De waterval daarentegen was heerlijk. Al het lokale volk ging daar naartoe om te badderen, picknicken en om verkoeling te zoeken.
Aan het eind van de dag zijn we met een boot over de rivier gegaan naar verblijf. Een houten guesthouse aan de rivier. Een super plek om met de rest van de groep de nacht uit te zitten. Wat kletsen, drinken, kletsen, spelletje spelen.. Erg gezellig met Merel, Robin (NL) en Kasper lopen ouwehoeren (Denmark)!
Heerlijk geslapen daar en de volgende dag was het alweer tijd voor onze laatste activiteit in Kanchanaburi: de Erawan waterfall. Urenlang liepen we een route omhoog langs de waterval, waar we tussentijds lekker konden afkoelen in het water. Erg mooie plaatjes leverde deze omgeving op.

Tijd om verder te gaan. Bestemming: via Bangkok met de trein naar Ayutthaya. Iets meer naar het noorden van Bangkok. Bij het instappen van de trein was het nog wat verwarrend, want de trein zat al helemaal vol, terwijl wij instapten op het beginstation. Wat bleek. Als de trein rustig het station binnen komt rijden, stappen alle mensen meteen al in om een plek te vinden. Gelukkig vonden we beide nog wel een zitplek, maar goed om deze tactiek mee te nemen voor de volgende keer!
In de trein zat een enthousiaste man naast Marten. Toen hij door kreeg dat wij wel geinteresseerd waren in wat Thaise nieuwe woorden, heeft hij echt alles beschreven wat los en vast zat in zijn omgeving. Dus als er mensen interesse hebben in de Thaise versie van 'hoofd schouders knie en teen', dan moet die zich even bij ons melden! Ook werd duidelijk je 'dik' in het Thais uitspreekt als 'gwoean', nadat zijn dikke vriend naast hem kwam zitten. 'Kijk dit is dik' zei hij. Duidelijk!

Nu zitten we inmiddels al twee nachten in Ayutthaya en deze plek bevalt goed. We plakken er zelfs een extra nacht aan, om morgen met de trein richting Sukho Tai te reizen. Op zijn Hollands hebben we Ayutthaya mooi op de fiets ontdekt. Een kaartje in de rechterhand en intussen opletten dat je werkelijk links fietst, terwijl tig scooters en Toyota's inhalen.
Alle hotspots hebben we nu hier wel bekeken. Gister hebben we dit met twee Hollandse meiden gedaan: Merijn en Carola. Die trouwens toevallig Tjitte Altenburg hebben getroffen in Koh Tao. Wat is de wereld toch klein!
Opnieuw veel tempels bekeken (oud en nieuw), met Wat Yai Chaya Mongkol als een van de grootste. Aan het einde van de avond hebben we nog fanatiek bingo gespeeld op de plaatselijke kermis/markt, maar winnen was onmogelijk. Aangezien alle nummers eerst in het Thais werden voorgelezen en vervolgens in het Engels! Maar zeker vermaakt en de dag gezellig afgesloten met een klassiek potje Yahtzee. Tweede potje gewonnen samen met Carola. Yes, toch nog iets gewonnen die dag. (erg belangrijk voor me!)

Zo meteen fietsen we ten westen van deze plek (geen zin om dat moeilijke woord weer te typen) om de zonsondergang te gaan bekijken. Ook bij een tempel en meteen daar lekker eten. Niet zoals vanochtend 'ham and eggs' :D, maar Thais past daar natuurlijk veel beter bij. Ben benieuwd...

Oo en als laatste:
- Het is vandaag hier al officieel winter! Het is hier nu echt koeler, haha.
- Poging 2 voor VCL dames 2: is het antwoord misschien 'vuur'?
- Mijn nieuwe Thaise nummer is: +66 0870549097 Weet niet of het zo gemakkelijk lukt.

Bye bye, of zoals de man uit de trein heeft duidelijk gemaakt: 'lah-gorn'! * * *

• 28 Oktober 2009 - 09:58

IJje:

Met 1 woord super! Leuk om dingen te lezen en te zien waar jezelf ook bent geweest :) En gave foto's!!! Ga hier vooral mee door...ik lees ze iig. met veel plezier!

Groeten aan marten!

Tut IJje

• 28 Oktober 2009 - 12:30

Hans:

God wat kan die Imke foto's maken en zo divers van het lekkere kontje van Marten tot een prachtig koppie van een prachtige thaise tempel;) Veel plezier en ik hou ons op de hoogte.

Ook natuurlijk groeten aan Marten vd L

(K)

• 28 Oktober 2009 - 14:21

Alyanne:

Jaaaaaaaaaaaaa!!!
    Kom mar op mei de Thaise versie van 'hoofd schouders knie en teen'
    Ik wol hem graach even heare!
    En idd wat in top foto's!
    Tútsje foar jim beide!

• 28 Oktober 2009 - 18:07

Heit:

moaie ferhalen oer jimme reis. set sa troch ek mei dy prachtige fotos. (ferjit dy sels net) ik sjoch ut nei het nije berjocht.
    Lah-gorn! of hoi.
    heit

• 28 Oktober 2009 - 18:55

De Tollies:

Marten en Imke, geniet met volle teugen van jullie fantastische avontuur! Wij genieten van jullie verslagen en foto's en wensen jullie heel veel plezier in de komende weken. A, A, A en L

• 28 Oktober 2009 - 20:20

Timothy:

Ha! Ik weet het. Na PABO: fotografie. X

• 28 Oktober 2009 - 20:57

Mem:

alweer een week saampies naar verweggiestan. Houden jullie het nog een beetje met elkaar uit? Zelfde interesses? En dan heb ik het niet over de jongens en de meiden.
    Ik heb vanavond net jullie reisverslag gedaan op engelse les. Als jullie/jij, mij wekelijks op de hoogte houdt met je belevenissen, heb ik ook elke week weer een mooi verhaal op cursus.
    Veel plezier en neem de dag goed mee.
    En nu nog iets heel anders, krijgt Marten wel genoeg eten? Als ik zie hoeveel ik nu overhoud,...:)
    Groetjes van hier út è Ryp. ***

• 29 Oktober 2009 - 01:42

Tjitte Altenburg:

he he inderdaad toevallig dast hun ek tsjin bist kaam. Hest wol ferteld dast do ek goed keatse kinst seker...

5 nov sit ik noch yn vietnam, ik kom ietsje letter der..

groeten!

• 29 Oktober 2009 - 18:04

Anny:

Leuk om te lezen jou belevenissen.
    Ga zo door en wij zullen je volgen.
    groetjes.

yde en anny

• 30 Oktober 2009 - 07:34

Anna:

Hey im en marten, Leuk om te lezen en de foto's te bekijken! Altijd even leuk voor de afwisseling tijdens het werk.

Liefs Anna

• 30 Oktober 2009 - 20:55

Anja:

He Imke..

Wat een verhalen en foto's!!! Super!! Nu nog maar uitvogelen wat je gelukshanger betekend..ha ha. Nee..het is geen vuur!!! Zoek ze nog maar even.. :) Geniet er van!!
    Dikke tuuuuuut, Anja

• 31 Oktober 2009 - 20:46

Karina:

Heeyyy v/d Leestjes!
    Wat super leuk om jullie verhalen te lezen :D. Mooie foto's ook! Bevalt het nog een beetje met z'n 2tjes als broer en zus ;)? Heel veel plezier de komende tijd!
    tut Karina

• 01 November 2009 - 11:14

Feiko:

Imke,

Mooie verhalen! Zie dat jullie het naar de zin hebben. Heb Marten een mail gestuurd die wel belangrijk is, zou je dit door kunnen geven dat die deze even leest en beantwoordt?
    Wist even niet hoe ik hem sneller kon bereiken..
    Maak er nog een paar schitterende weken van!!

groetjes Feiko

• 01 November 2009 - 18:37

Dicky:

hoi imke en marten
    leuk die verslagen van jullie
    wens jullie nog veel plezier in thailand

groetjes dicky