Buddy's op PhiPhi - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Imke Leest - WaarBenJij.nu Buddy's op PhiPhi - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Imke Leest - WaarBenJij.nu

Buddy's op PhiPhi

Door: Imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

27 November 2009 | Thailand, Bangkok

Allereerst: jeeeeeeej, geslaagd voor mijn PADI! Achteraf vrij eenvoudig en met een zelfverzekerd gevoel alles af kunnen sluiten. Vooral dat gevoel was belangrijk. Dag 2 van open water duiken mijn ontbijt netjes binnen kunnen houden en dat maakte een groot verschil. In plaats van ‘overleven’ was het tijd om echt goed te gaan kijken onderwater. De zebravissen met verticale strepen over het vissenlijf, het bruine koraal dat als eekhoorntjesbrood trapsgewijs reusachtig groeit, de doorzichtige visjes die nog net te zien zijn door zijn horizontale zwarte streep, een vis paars en helderblauw olieachtig gemixt, een immens grote schelp die als een oester snel dichtklapt zodra ik eraan kwam zwemmen.. Ja, zo toch veel meer kunnen genieten. Zelfs verse ananas (heit en mem: wat is ook alweer ‘een ananas’ in het Engels? :D) en een koekje naar binnen kunnen werken tijdens de break.
Met nog verstopte oren van het duiken was het tijd om de duikcursus ‘s avonds feestelijk af te sluiten met. BAN’s restaurant met bar was daar de ideale plek voor.

Van duikeiland Koh Tao (waar ik verrassend genoeg Sybren uit Hitzum tegen kwam!) ben ik via KrabiTown en haar mooie strand Ao Nang naar het nog mooiere Koh Phi Phi gegaan. Daar deel ik een bungalow met gipsy Tania uit Griekenland. Of ik het erg vind dat ze joints rookt. Uhm...
‘Koh Phi Phi heeft met de heropbouw na de tsunami in veel gevallen een gelegenheid om naar een hogere prijsklasse over te schakelen.’ Dit is dan ook een van de weinige momenten tijdens mijn reis dat ik wordt geconfronteerd met het feit dat die watermassa hier onverwachts de boel overhoop heeft gehaald.
Vaak wordt dit eiland als mooiste eiland van Thailand beschreven en dat snap ik best. Het voelt eigenlijk een beetje als het Vlieland van Thailand. Geen tuctucs of druk verkeer, maar burgerlijk op de fiets. Veel toeristen daardoor natuurlijk. Same same, but different.

Al meteen bij de eerste avond kwam ik mijn oud-studiegenootje tegen: Tjitte. Eindelijk weer eens Frysk pruttelje. Op deze avond heeft hij ook besloten om de volgende dag de onderwaterwereld te zien onder begeleiding van ‘echte’ Vikingen.
Met Viking Divers zijn we vanochtend om half 8 de zee op gegaan om te gaan duiken. Tjitte, als mijn buddy, had nog niet zoveel ervaring dus ik moest hem eerst als een klein kind het pak aantrekken. Koh Bida Nok was de plek voor de eerste duik. Een kleine rots die we rond zijn gezwommen. Niet echt iets bijzonder meer te zien dan op Koh Tao, maar het blijft natuurlijk speciaal.
Tijdens de lunch lagen we voor anker bij Maya Bay. Tjitte is natuurlijk helemaal fan van Leonardo Di Caprio’s film “The Beach” en laat nu net die film daar te zijn opgenomen. Daar moesten we dan ook perse naartoe. Het was nog een hele toer om er te komen. Ten minste, met Tjitte erbij. Een hoop overdreven gespartel en ‘gegorgel’ met zout water hoorde ik ver achter me. Gelukkig heb ik op de PABO een grote portie geduld opgebouwd, waardoor 23 minuten wachten een peulenschil is voor mij. Na het gestuntel in de golven werd zijn vermoeidheid overheerst door paniek, veroorzaakt door zijwaardslopende krabben. Een diepe zucht later pakte ik relaxed mijn flippers op, om voor hem moeiteloos de krabben te verjagen.
Juist wanneer je denkt alles te hebben gehad, staat er nog een klautertocht door de jungle voor ons klaar. Goed voorbereid op een ruige tocht door dichte struiken, sterkstromende rivieren en het gevaarlijk wild werden we verrast door geheel wat anders: Japanners! De doorgang werd verspert door dat waar deze mensen bekend om staan, namelijk poseren en fotograferen op de meest overbodige plekken en onnozele manieren. Natuurlijk drong ik mij op een galante en gepaste manier er doorheen. Beetje jammer dat Tjitte met zijn rode verbrande kop nu op en in menig Japanse hyves of fotoalbums staat.
Dan eindelijk aangekomen op hét strand. The beach van Maya Bay, waar we stiekem hadden gehoopt om Leonardo’s kontafdruk nog in het zand te kunnen bewonderen. Niets was minder waar. Nog voordat we ook maar enig zicht hadden op al het pracht, werd onze hoop verscheurd door brabbelende mensen en gillende kinderen. Sluit je ogen en je was in Centerparcs. Open ze weer en je ziet 34 speedboten, het strand gevuld met tig toeristen en mensen die in een afgezet stuk zee ‘vrij’ rond konden peddelen. Al met al konden we toch de azuurblauwe zee, het prachtig witte strand en de overweldigende natuur herkennen uit de film. Zelf geen foto’s gemaakt, dus voor jullie lang leve Google om er alsnog achter te komen hoe het eruit ziet.

Een beetje een anticlimax dus, maar vlug (zo vlug mogelijk) terug gezwommen naar de Viking Cruiser. Gereed voor duik numero 2. Een leopards shark, sea snake, scorpion-, box- and clownfish zijn maar een paar uit onze mooiste duik van de dag. Zo kwam er toch nog een positief einde aan een stuntelig begin van de dag.

En ze leefden.. * * *

(Voor Tjitte’s versie van het verhaal en foto’s kijk op: tjitte.reismee.nl)


- - - - - - aanvulling - - - - - - - - - -
* Foto's erbij gezet.
* Voor Karina en de rest: van maandag op dinsdag neem ik het vliegtuig alweer terug. Richting Duesseldorf, met Cairo als tussenstop.
* VolleybalClubLeeuwarden dames 2, het grote nieuws is eindelijk daar. Op het nippertje heb ik dan toch echt de oplossing gevonden!! (hoop ik) Het antwoord is: TEACHER! Klinkt logischer dan fire en royal family, haha. :)

  • 27 November 2009 - 13:34

    Willeke:

    Haa Im!

    Haha, leuk om te lezen! Nog een paar daagjes, geniet ervan!

    Liefs Willeke

    ps. Wie heeft het verhaal geschreven? Van elkaar 'gekopieerd -> geplakt??' ;)

  • 27 November 2009 - 15:47

    Alyanne:

    Hahahahaha moai die twa fersies.
    Dit foen Tjitte fast wol makkelijk ;)
    Leuk dat jim der tegearre no even sitte :)
    Toch best gek...
    En jaaaa ik wit no seker ik wol der ek nei ta!
    tút

  • 27 November 2009 - 15:49

    Heit:

    he "pineapple", oare wike in kultuershock: rein, hurde wyn en 10 graden. dus... noflike dagen noch.
    heit

  • 27 November 2009 - 16:30

    De Dijkstra's:

    Nou dat wordt zeker wat in Fryslàn.. Duiken in de wind en regen..
    Maar jij kunt er goed tegen..? Wat geweldig !! kom je zo nof friezen tegen.. die zijn ook over all..? oant sjen ùt wieeeet Terkaple...

  • 27 November 2009 - 16:45

    Mem:

    Weer een prachtig verslag vooral heerlijk te lezen als je alleen thuis bent en zit te wachten met koffie compleet op je mannetje.
    En wat doet deze nog op dit uur op school????????
    Ja betrapt......
    En jij gefeliciteerd met je PADI!!!! waar staan die letters voor?
    Mocht je Marten maandag nog tegen komen, doe hem de groeten........ :)
    Hoi, hoi, tot volgende week xxx

  • 27 November 2009 - 17:30

    Anny:

    Wat een belevenissen allemaal. leuk om te lezen. Zal het opzoeken op google.
    Je zal weer moeten wennen thuis te zijn, maar geniet nog een paar dagen.
    Tot volgende week hoi

  • 28 November 2009 - 12:25

    Anna-Lynn:

    Wat in prachtige ferhalen steeds wer! Soe sizze geniet de leste dagen nog mar effkes want hjir is it waar net best ;-)! Tot snel!

    Groetsjes Anna-Lynn

  • 28 November 2009 - 14:11

    Sjoukje:

    hey Imke!

    Je verhalen blijven leuk om te lezen, leuk om op de hoogte te blijven van al je belevenissen!
    Geniet nog even van de laatste dagen! Heb al met Dieuwke afgesproken dat we echt snel met zn allen afspreken voor alle verhalen van Sigrid en van jou!

    Liefs Sjoukje

  • 29 November 2009 - 14:33

    Linda:

    Jaah, missie toch nog geslaagd!
    Goede terugreis gewenst en tot snel in de hal!
    xx Linda

  • 29 November 2009 - 18:08

    Helga:

    Nog mar efkes genietsje fan dyn lêste dei der moarn. En alfêst een goede vlucht. Oant snein.

    Groetnis fan Helga

  • 29 November 2009 - 21:00

    Marie:

    Hey Imke,

    Leuk al die verhalen te lezen; backpacker zijn is ook een leuk 'beroep' hè. Goede vlucht terug en succes met aanpassen weer hier ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Ben er klaar mee!

Na het afstuderen aan de Pabo, er eindelijk weer even lekker tussenuit!

Recente Reisverslagen:

03 December 2009

Truus is wer thús

27 November 2009

Buddy's op PhiPhi

21 November 2009

H2O

16 November 2009

Ik moet

11 November 2009

Olifantastisch
Imke

Actief sinds 11 Sept. 2006
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 127783

Voorgaande reizen:

02 November 2014 - 16 Januari 2015

Dys en Im on tour

21 Oktober 2009 - 01 December 2009

Ben er klaar mee!

18 Maart 2008 - 18 Maart 2008

Geld inzamelen

23 December 2006 - 23 December 2007

In Europa

12 September 2006 - 13 December 2006

Going to Africa

Landen bezocht: