tuaya en tot snel - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu tuaya en tot snel - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu

tuaya en tot snel

Door: imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

07 December 2006 | Zambia, Kitwe

5.38 uur - Cha cha cha- 7 dec. 06

Hallo hallo!
Ja dit is weer eens een ander begin van een verhaal. Dit omdat ik jullie even snel en kort op de hoogte moet brengen van de laatste dagen.

Mijn laatste bericht was Bungee!!! en is intussen alweer een tijdje geleden. De dagen daarna zal ik (jammer, maar kan niet anders) wanneer ik weer in Nederland ordenen. Dan's laptop kon ik niet zo vaak gebruiken en had er simpelweg niet veel tijd voor. En om nu al de verhalen te typen tijdens de internetklok doortikt, wordt me nu net even te veel.

Annie is intussen weer veilig thuis en aan het wennen aan het koude weer. Ik moet zeggen dat ik het koude weer zelfs ook begin te missen. Heb echt zin om een dikke trui aan te trekken en lekker het slechte weer in...

Na Annie's vertrek heb ik Dan op school geholpen met de laatste dingen. Dan vertrok immers eerder en wilde zijn sponsorspul zo veel mogelijk afronden voordat hij weer terug ging. Daar heb ik hem bij geholpen. Erg druk, maar leuk om te doen.
Daarnaast gewoon leuke dingen gedaan. Voetbalwedstrijden (van de BGkids tegen een andere school en een wedstrijd van het BGpersoneel tegen BGbouwers), van krantenpapier gemaakte kleding showen in een modeshow, de laatste cadeautjes, zelfs nog Robert Compound in geweest! Veel genieten dus, de laatste dagen...
Verder nog 'even' een kip geslacht (Dan hoor, ik niet!) en zelfs sinterklaas is hier nog langs gekomen. We hebben het met het 'Westerse' groepje gevierd. Surprise erbij. Gedicht in het Engels (:s viel nog niet mee!). Van alles wat dus!

Afgelopen maandag zijn we (Garret, Edwin, Lilian, Dan en ik) in de Garret's auto naar Lusaka vertrokken.
Lilian omdat ze dinsdag haar vriend Jan op ging pikken (klinkt alsof het niets is), Dan dus omdat hij donderdag terug naar Engeland ging, Edwin en Garret wilden er gewoon even tussenuit en ik... Ben ook mee gegaan om mijn laatste dagen in Afrika in het zuiden door te brengen van Zambia.

Dan verbleef zijn eerste dagen hier in Zambia in het luxe hotel Holiday Inn. Daar raakte hij in contact met de manager Ardrian. Op een of andere manier klikte het en hielden ze contact via de mail. Dan vertelde in een van zijn laatste mailtjes dat hij weer naar Lusaka kwam, waarop Adrian reageerde dat Dan gratis die dagen in Holiday Inn mocht overnachten. Normaal is het 108 (!) dollar per nacht, maar nu dus niks, noppes, nada!
Dan had gevraagd of ik met hem mee wilde gaan naar het hotel, want ik mocht mee. Ook gratis! :D Tuurlijk... De school is namelijk al afgelopen, Lilian bij Jan, Garret en Edwin druk druk druk. Daarom kwam het allemaal niet eens zo slecht uit.

Van maandag tot met afgelopen nacht dus overnacht in het luxe hotel. Wel weer even wennen. Zoveel muzungu's, alles zo schoon, televisie, airco, een bad... Een bad met warm water. Wat was ik goor zeg. Maar kan er nu dus weer mooi even tegenaan. Heerlijk schoon.
Afgelopen dagen Lusaka in geweest, James Bond in de bios, gegeten met de manager en zijn vrouw Jill (eng! maar viel achteraf reuze mee), elke ochtend heerlijk ontbijt... Kortom lekker bij gekomen.

Vanmiddag heb ik met Garret en Edwin 'afscheid' genomen van Dan. Hij op het vliegtuig en wij door naar Cha cha cha's. Even met z'n allen wat gedronken en daarna heb ik ook afscheid genomen van de boys.
Waarom? Zij gingen terug naar Kitwe. Ik morgen naar Livingstone.
Erg veel valt er nu niet te beleven in Kitwe en omdat ik toch met Dan mee zou naar Lusaka, kon ik net zo goed in het zuiden blijven. Nu de laatste dagen dus alleen reizen naar Livingstone en dan 12 december in het vliegtuig stappen op naar Fryslân. Vanaf vandaag dus alleen boodschappen doen, koken, wassen, reizigen en alles regelen. Spannend, maar ik heb het gevoel dat ik dat moet doen. Lekker zelf erop uit trekken. :) Het land en de manier van doen is mij allemaal nu wel bekend, dus dat moet goed komen. Mem is er nu meteen niet dol enthousiast over, wel te begrijpen, maar komt goed!

Dit bericht dus waarschijnlijk mijn laatste 'live'bericht vanuit Zambia. Niet te geloven hoeveel nieuwe indrukken en ervaring ik hier in dit land heb op gedaan. Zal vaak terug gaan denken aan dit, letterlijk en figuurlijk, warme land.
Het 'eigen' klasje, de kakkerlakken en ander gezellig ongedierte, het eeuwige begroeten met 'muzungu!' en 'ow are you?', het gekrijs van Ismael, het Nshima eten met de handen, de altijd orginele Zambiaanse beat en niet te vergeten Shakira, de spontane groepsknuffels in de minibusjes, de kinderen die op je af komen rennen tijdens de wandeling naar school, het gezoem van de muskieten om je net, het wassen van je eigen kleren met het smurfensnotgoedje Boom, gezellig eten koken met z'n allen en opeten in de kamer op de bamboemat, de hond Toost met z'n vliegen, de verse mango's en citroenen uit de tuin, de oneliners van Edwin en Garret die nooit verrassend zijn, de liters waterijs die ik gehad heb, het hoge religie-gehalte, de rode stof die altijd te voorschijn komt en nooit verdwijnd, de verrassingsbioscoop...
Kortom een superervaring en ben zelfs een beetje trots op mezelf dat ik dit heb gedaan. Van te voren veel vraagtekens en onzekerheden, maar je moet het gewoon doen. Nieuwe mensen ontmoeten, ontwikkelen op verschillende vlakten en dit gecombineerd met mijn studie. Kan het nog beter?

Na mijn 'korte' enthousiaste samenvatting van de afgelopen dagen, weken, zal ik afsluiten en jullie weer snel zien in het kikkerlandje. Raar... Maar toch echt waar.
Zal nu snel naar de Shoprite in town want moet nog boodschappen doen voor morgen.
Heb er nog zin in. Blijf volop genieten. :D
Tot snel!

Ooh en mem? Wees maar niet bang. Ik ben niet met mijn spullen aan het sjouwen helemaal naar Livingstone. Mijn grote backpack heb ik gevuld met spullen die ik de laatste dagen niet nodig heb en die is nu veilig in het hotel Holiday Inn. Mooi geregeld toch? Laatste keer. Tot snel en bye bye >> tuaya (toe-aa-jaa) * * *

  • 07 December 2006 - 20:13

    Annie:

    Heey Imke!
    Oeh spannend de leste dagen! Goed dast it dochst hear, gewoan dwaan! Giet no echt hurd! Giest noch foar in twadde bunji-jump, of haldst it mar by ien?

    No oant gau!!

  • 07 December 2006 - 20:25

    Heit:

    Gjin soarchen hear, hast gelyk. Jow wol efkes dyn oankomsttyd op Schiphol troch. Soe dochs wol maklik weze.
    Oant sjen!

  • 08 December 2006 - 08:46

    Debora:

    Hey Imke, ik weet niet of je dit nog leest vantevoren, maar in ieder geval een goede terugreis! En het weer is hier echt niet lekker hoor, momenteel!!

    Groetjes

  • 08 December 2006 - 09:26

    Rixt:

    Yeah Imke, you did it!! Wat in skitterende tiid is dit foar dy west!! Ik (mar ek Hans) ha genoaten fan dyn moaie ferhalen!

    En dan straks wer gewoan yn Dronryp...Ek dat is moai hear!!

    In goeie weromreis tawinske en wannear krije we de dia-show te sjen? (hihi) Do hast fêst noch wol mear foto's.

    Hoi!

  • 08 December 2006 - 15:10

    Fokje:

    Hee imke! topperrrr..

    Ik wens dij nog even veel plezier en een hele goeie reis wer werom!! nog 4 daagjes.. gong snel om die 3 maanden!!
    Mar ik foen ut harstikke leuk dat we sa mei die mei mochten genieten :D hast mooie verhalen skriuwn ;)
    Dan sjug ik dij snel wer!!

    TuuuuT fokje

  • 08 December 2006 - 18:49

    Veer:

    Hey Imke!

    Geloof me, dat slechte weer begint erg snel te vervelen!
    ik denk dat je die warmte snel gaat missen! Ik wel in iedergeval...
    Zie je snel weer

    kus, Veer

  • 08 December 2006 - 19:22

    Jochum En Mirjam:

    Hoi Imke, geniet nog maar lekker van het warme weer het is hier Pet. Een goeie terugreis en tot ziens in dronrijp

    Groeten Jochum, mirjam en laurens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Kitwe

Imke

Actief sinds 11 Sept. 2006
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 127770

Voorgaande reizen:

02 November 2014 - 16 Januari 2015

Dys en Im on tour

21 Oktober 2009 - 01 December 2009

Ben er klaar mee!

18 Maart 2008 - 18 Maart 2008

Geld inzamelen

23 December 2006 - 23 December 2007

In Europa

12 September 2006 - 13 December 2006

Going to Africa

Landen bezocht: