marshmallows en gitaarmuziek - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu marshmallows en gitaarmuziek - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu

marshmallows en gitaarmuziek

Door: imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

12 November 2006 | Zambia, Kitwe

17.29 uur zondag 12 nov. 06
slaapkamer

Vanochtend wakker geworden om half 6. Op een betonnen vloer. De vloer van een klaslokaal van de nieuwe school. Tussen de kruiwagens, stapels hout en zakken cement.

Want gister was het toch dan echt een feit. Na de voetbalwedstrijd hebben we de nodige spullen gepakt en na enige onzekerheid zijn we dan toch echt gegaan. Garret had zijn Jeep, dus al hobbelend zaten we met z’n zessen in de auto richting de nieuwe school. Nice and cosy met z’n vieren op de achterbank. De mannen hadden boodschappen gedaan en het belangrijkste waren de worstjes en natuurlijk de marshmallows.
Eenmaal aangekomen bleek het toch wel hard te waaien. Echt zo’n wind voordat er een dikke bui komt. Toch zijn we begonnen met het verzamelen van takken voor het vuur. Vier bricks (die stenen gebruiken ze normaal voor het maken van de school) heeft Edwin als een vierkant op de grond neergezet, zodat er precies een rooster op paste. Daarnaast nog een echt kampvuur zodat we konden zien dat de worstjes aan gingen branden. Het vuurtje was snel aan en brandde perfect. Nu konden we op zoek naar takjes die we konden gebruiken voor onze marshmallows. :idea: De takken moeten nog vers komen van de struiken én het is handig om de blaadjes van de tak van te voren te ruiken. Zo weet je wat voor smaak het takje achterlaat. Even ruiken… Niet slecht. Meteen even een spekkie proberen. Heerlijk. Ik bedenk me dat de laatste keer dat ik me daar misselijk aan heb gegeten, tijdens de barbecue bij Dietrich en Marja was. Alweer een tijdje geleden.
Daarna gooide Edwin de worstjes erop. Het viel nog niet mee om ze perfect te bereiden. Zwart van het vuur en van de grond hebben we ze tussen een broodje gedaan. Flets ketchup erop, ondanks de smaak toch voortreffelijk.
Gelukkig hadden we ja gezegd toen de mannen vroegen of we het door wilden laten gaan, want het was super gezellig. Een fles wijn, die Lilian van Dan en Edwin gekregen had op haar verjaardag, ging rond en Garret had speelde gitaar. ‘Net als in de film…’

Deze avond was eigenlijk vorige week gepland, omdat we dan het vuurwerk konden bekijken. En zelfs nu hadden we vuurwerk! Naja, niet echt vuurwerk, maar rondom zagen we allemaal onweersflitsen. Super helder en prachtig. Misschien nog wel beter dan echt vuurwerk. Aan het begin van de avond leek dat het echt snel zou gaan regenen. We hebben, zo lang we om het kampvuur hebben gezeten, echter geen drup gehad. Wel ’s nachts.
Het begon al laat te worden en Garret wilde naar huis. Netjes spullen wat opruimen, onze tassen uit de auto en daarna is Garret richting Amish gereden. Dat om Lilian thuis te brengen, want het leek haar niet ideaal om de nacht door te brengen in een lokaal van de nieuwe school. Bijna in de openlucht, op de vloer. Het was ook niet ideaal, maar dat vonden wij juist leuk. Het was de bedoeling dat we via een ladder naar de ruimte gingen, want het cement van ‘de veranda’ was nog nat. Maar dat wist ik natuurlijk niet en het was donker... Daarom staat er nu voor eeuwig een slipperafdruk van mij in het cement.

Annie en ik hadden beide geen (heel) luchtbed of matje om op te slapen, dus daarom hebben we onze slaapzakken maar als ondergrond gebruikt. Gelukkig wel mijn kussen en weer die i-chi-tenge’s als dekentjes. Kon minder eigenlijk. Nog even leuk gekletst en daarna was het kaarsje uitblazen en goodnight.
Heb die nacht nog wel twee uur wakker gelegen. Het regende behoorlijk en op het blikken dak maakt dat nog aardig wat lawaai. Ook ‘buiten’ (voor zover je van buiten kunt spreken) hoorde ik aparte geluiden. Maar gelukkig Dan had een hakmes bij zich, dus we waren helemaal veilig! Het enige minpuntje was dat hij dat mes ‘even’ niet kon vinden, bovendien zie ik hem ook niet zoiets normaal vasthouden. Haha, hoezo Dan komt uit Engeland? :D

De volgende ochtend werden we gewekt door de ruis die de radio maakt van de werkers die ook altijd op the plot slapen. Daarna kwam Edwin tot de ontdekking dat wij gewoon op de betonnen vloer hadden geslapen. Hijzelf had dus wel een matje en zelfs nog een muskietennet die hij aan één van de balken opgehangen had. Iets beter voorbereid, maar wij bleven niet achter! Van top tot teen ingesmeerd en ingespoten met anti-muggenspul. En tot nu toe kan ik geen bultje ontdekken. Niet slecht dus!

Na ons ‘uitslapen’ hebben we onze dekentjes uitgeklopt (want er lag op zich best veel stof op de grond) en spul ingepakt. Nog even toiletteren in de bosjes, rugzak op de rug en met een appel in de hand als ontbijt met z’n vieren weer langs het smalle paadje terug naar huis. * * *

• 12 November 2006 - 17:24

Heit . Femke Marije:

Femke Marije is erg blij het je ketting en iedereen moet het zien, zo ook oma "Flat " en haar juf..de prachtige kaart.. Hier ook lampion op tocht lang's de huizen, hagel storm en regen.. jammer. Wanneer kom jij weer thuis ? i.v.b met post naar je sturen ..? oant sjen ùt Goaiingarijp.

• 13 November 2006 - 18:36

Aaltje Reitsma:

Wat een verhaal zeg, wat maak jij wat mee! Ik hoop dat je veel opsteekt en veel kan leren zodat je er iets mee kan doen in Nederland. Nog een goede reis en tot ziens! IBS De Opslach in Franeker houdt je in de gaten hoor!
    Aaltje

• 13 November 2006 - 19:10

Nienke Van Reeuwijk:

... WOW .... Super Im!!

• 14 November 2006 - 17:19

Hayo:

Wat een belevenissen allemaal daar in zambia. Wel leuk om te lezen allemaal.

Ben je ook van plan te gaan stemmen bij de Nederlandse ambassade of is die te ver weg.

Veel plezier daar en groeten vanuit een warm Nederland.

• 20 November 2006 - 11:17

Mededeling:

Is Imke uit de ether?

Nee, hoor! Na bovenstaand bericht is ze normaal thuis aangekomen en is ze ook nog naar de kerk geweest.

Inmiddels zijn ze afgereisd naar Lusaka en Livingstone en hebben de Victoria watervallen bekeken. Natuurlijk hebben ze daar weer heel veel gezien en gedaan.
    Deze belevenissen houden jullie nog van haar te goed.

Annie stapt donderdag op het vliegtuig richting Frieslân (met lap-top)en Imke gaat dan nog voor dik twee weken terug naar Kitwe.

Mocht Imke nog iets langer uit de ether blijven, dan kunnen jullie de belevenissen van Annie en Imke ook volgen op Annie haar side:
    shareyourstory.nl

groetjes van Margriet

• 20 November 2006 - 20:10

Mededeling 2:

zie berichtje hierboven,
    het volledige adres is:

annie.shareyourstory.nl

dan zit je al gelijk bij Annie haar berichten en foto's.

• 23 November 2006 - 08:32

Berichtje Van Mezelf:

Hallo hallo!
    Even een berichtje van mezelf. Heb vanochtend mijn maat naar het vliegveld gebracht en was van plan Dan's ticket op te halen en daarna weer vrolijk in de bus naar Kitwe te springen. Helaas was het plan makkelijker dan de uitvoering. Paul bracht me naar de Cairo road, want daar kon ik het ticket ophalen zei Dan. Niet dus. De details zijn er nog niet voor zijn ticket en die komen pas vanavond. Weet nu dus niet of ik nu nog maar een nacht in Cha cha cha moet blijven, of dat ik beter gewoon terug kan gaan met de bus. Beetje jammer dat de batterij op (oplader ligt nog in Kitwe en ik heb afgelopen week Annie's gebruikt) is van mijn telefoon, dus commnuniceren is niet erg makkelijk. Intussen heb ik mijn simkaart in de telefoon van een vrouwtje hier gestopt, dus heb Lilian kunnen bellen en door gegeven dat ik het ticket nog niet heb en dat mijn batterij leeg is. :?
    Nu zit ik dus maar in Cha cha cha even achter de computer, een ontbijtje genomen (hadden we vanochtend geen tijd meer voor) en kijken of ik straks weer contact kan krijgen met het noorden van Zambia. Gelukkig heb ik nog net de telefoonnummers van Dan en Lilian opgeschreven..
    Zo dat was het even tussendoor. De volgende berichten om weer up te daten! dikke doei imke * * *

• 23 November 2006 - 10:43

Maaike:

Ha die Imke!!

Nou zo te lezen heb je het allemaal prima naar je zin en veel beleefd..leuk hoor! Als je straks weer terug bent babbelen we even nou :-) en moeten we even met Hammie om de tafel met een borrel erbij natuurlijk haha!
    Mied..geniet nog even van je laatste avondtuurtjes en ik zie je snel weer dan!
    Doei doei!!
    Tut Maaike