ik ben vandaag zo vrolijk... - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu ik ben vandaag zo vrolijk... - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu

ik ben vandaag zo vrolijk...

Door: imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

02 November 2006 | Zambia, Kitwe

14.25 uur woensdag 32 okt.06
slaapkamer


” Ik ben vandaag zo vrolijk… zo vrolijk… zo vrolijk… Ik ben vandaag zo vrolijk.. Zooo, vrolijk was ik nooit!” :D :D Naja nooit, is wel heel erg. Maar ik zal beginnen bij het begin.

Want afgelopen maandag begon dan toch echt onze overname van Grade 4. Om helderheid te geven aan de klas hebben Annie en ik afgesproken dat er elke dag duidelijk één van ons de juf is en de ander de ‘assistent’. Anders wordt het onoverzichtelijk voor de klas, maar ook voor ons. Omdat ik de klas intussen al wat beter ken, ben ik maandag begonnen als ‘juf’. Annie kon dan mooi nog wat standaardregeltjes overnemen en natuurlijk de klas beter leren kennen.
Maandag ging het niet slecht. Ik begon de ochtend met Maths en daarbij klokkijken. Deze week begonnen we namelijk met het thema ‘Tijd’. Om de zoveel dagen beginnen we met nieuwe kleine thema’s die bij verschillende vakken terugkomen. Hier reageerden ze leuk op. Ze hadden dan ook nog nooit iets met tijd gedaan. Daarom begonnen we maar met de hele uren. Nadat ze zo enthousiast waren geraakt bij rekenen, snel door naar English. Ook met ‘Tijd’. Daarbij moesten ze korte zinnen maken bij klokken.
De kinderen weten alleen de cijfers als cijfers te schrijven en niet als woorden, dus dat was al stap één. Zo steeds beetje bij beetje, stapje voor stapje het wat moeilijker maken, zodat ook de ‘slimmeriken’ een uitdaging zagen in de oefeningen. Want hier in Zambia is het opdrachten maken, snel snel en uit je neus peuteren tot de rest klaar is. Echt zonde. Als afsluitende opdracht hebben we buiten nog ‘mix-en-koppel’ gedaan.
En even voor de niet meesters en juffen: dit is een spel waarbij de kinderen zelf ‘koppels’ moeten maken van twee kaartjes die bij elkaar passen. De kinderen staan dus kriskras door elkaar oftewel gemixt. Nu moesten ze een klok matchen met een Engels zinnetje wat diezelfde tijd aangaf. En het ging eigenlijk verrassend super. Zonder (veel) te kletsen zochten ze hun ‘partner’ op en gingen in een lijn staan. Ze hadden het door, wiehoe! :D

Maths en English voor breaktime. Na breaktime begonnen met Science. Daarbij heb ik het over ‘schaduw’ gehad. Indirect heeft schaduw ook weer met tijd te maken, want de schaduw krijgt natuurlijk verschillende vormen op verschillende tijden.
Het was echt geweldig dit onderwerp om te behandelen. We gingen weer naar buiten (want binnen is geen licht… ten minste, er is geen schaduw) en maakten een cirkel in de warme zon. Dit vonden ze al vreemd, want normaal zoeken we altijd een plekje onder de grote boom. Daarna gaf ik dus aan dat we het over ‘shadow’ gingen hebben. Ze kwamen met blikken in de ogen van ‘Wat?’ Shadow… Niemand wist wat het betekende, dus door het aan te wijzen legde ik uit wat het is. ‘Oooh, cinshingwa!’ (>> Bemba) Ja, precies. Sommige leerlingen wisten dus niet wat schaduw in het Engels was, maar ook veel leerlingen wisten niet eens dat er iets bestond als een schaduw. Toen ik de schaduw liet zien en gekke vormen gingen maken met mijn handen, zag je echt geweldige reacties van de kinderen. Sommige hadden er gewoon nog nooit naar gekeken. Daarna dingen behandeld als:
- Does your shadow look like you?
- Can you keep your shadow behind you?
- Can you keep your shadow in front of you?
- Can you lose your shadow?
Grappig om te zien hoe Mike, één van de kids, probeert zijn schaduw 'kwijt te raken'. Na een onderonsje wedstrijdsprinten met zijn schaduw, was hij er ook werkelijk van overtuigd dat hij gewonnen had. Haha.
Daarna hebben ze tweetallen gemaakt en schaduwvormen omgetrokken op papier. De meeste leerlingen deden handen, maar een paar namen een risico en trokken de schaduw van een hoofd om. Heerlijk om ze zo buiten bezig te zien. Helemaal opgaan in het werk.

Dat was de maandagochtend wel zo’n beetje ‘kort samengevat’. Daarna de heilig gecanoniseerde Teachers meeting, snel naar huis, opfrissen en naar de stad. Hier moesten we verschillende dingen op ons lijstje afwerken en natuurlijk staat ‘post!’ bovenaan. Annie mocht een pakketje ophalen en die was echt supergroot en superzwaar. Het was van haar tante die allemaal Engelse boeken, posters en kaartjes had opgestuurd. Great! De ‘First thousand words’ is mijn favoriet. Daar is ook een Nederlandse versie van. Je weet wel, die waarbij je steeds het badeendje moet zoeken. Annie en ik hebben even een wedstrijdje badeendjes zoeken gedaan en na een vliegende start van Annie, heb ik haar uiteindelijk op het laatst nog ingemaakt. :cool: Helemaal leuk. (Beetje jammer dat Annie niet tegen haar verlies kan en daardoor de duidelijke ‘wedstrijd’ op haar weblog verdraaid!)
Maar we waren dus in de stad... Daar was nog post voor Lilian, maar die hebben we nog niet gegeven. Lilian is namelijk vrijdag jarig en het leek ons leuk (hopelijk vindt ze dat ook!) om de laatste dagen haar post achter te houden, zodat ze op haar verjaardag meer krijgt.
Wij zijn ook al druk bezig om wat te verzinnen voor haar cadeaus. Wat nog niet meevalt. We weten dat ze gek is van koeien, koffie (en koffiemelk), van pinda’s snacken houdt en verliefd is op mango’s. Dus daar maken we dus maar een combinatie van! We hebben al een koeientasje en een koeienverjaardagskaart (ja mooi woord) gevonden, koffie (-melk) en pinda’s gekocht en dan morgen nog de mango. En om dit alles in te pakken gaan we dit inpakken in koeienkleurenpakpapier. Daarnaast nog wat slingers en ballonnen in Zambiaanse kleuren en dan kan haar dag niet meer stuk… En niet doorvertellen hè!
Als laatste hebben we in de stad grote stukken karton gekocht en daar thuis vervolgens ijverig cirkels omgetrokken en wijzers getekend. Dinsdag gingen we (Annie vooral) namelijk klokken met ze maken. Allemaal een eigen klok met een draaipinnetje in het midden. Dus twintig cirkels en veertig wijzers. Best nog een werk, maar voor het goede doel!

Dinsdag dus Annie haar eerste voorbereide les in Zambia. Toch net even anders. Voor de verandering waren alle kinderen op school (is eigenlijk nooit gebeurd) en dat waren er 21. We hadden zelfs een cirkel voor de klok te weinig! Maar gelukkig heeft Annie op dinsdag een assistent en zij vond het geen probleem om er eentje extra te maken. Er was alleen geen karton meer… Daarom dus even improviseren en het kaft van het aantekeningenblok gebruiken. Kon net zo goed.
Voordat ze begonnen met het knippen en invullen van de klok, wilde ik eerst wel eens weten wie er allemaal wel eens geknipt had. Dit bleek de helft te zijn, dus ik was benieuwd! En het ging niet slecht. Goed eigenlijk. Gelukkig hadden wij wel al de priegelwijzers uitgeknipt voor ze, maar de cirkel ging top. Naast het knippen, moesten ze nog de cijfers op de goede plek zetten, de wijzers de goede kleur geven (want de kleur is aan de grote en kleine gekoppeld) en daarna mochten ze de klok nog opfleuren. Nou ze vonden het helemaal geweldig! De kleuren, het pinnetje in het midden, de draaiende wijzers… Gewoon een eigen klok! :)
In de pauze hebben we nog een echte kameleon gezien. Deze keer was hij knalgroen tussen de gelijkgekleurde bladeren. Alle kinderen wilden naar het beestje prikken met stokken, maar ik heb z’n leven gered. :D Mooi om te zien hoe hij zich bewoog als een slowmotion.

Na school ben ik nog even de stad in gegaan. En.. post! Van alle post waren er twee gelijke blauwe met witte enveloppen. Op de ene stond alleen Annie en het adres en op de andere mijn naam. Mmm… Ik heb alles dicht gelaten tot ik thuis was en heb toen tegelijk met Annie het open gemaakt. Aan het handschrift had Annie al ontdekt dat ze van haar familie waren. En ook één voor mij! Anders vonden ze het ook zo gek-aan-stekerig. Super leaf. Er was nog een kaartje bij voor mij… Een onverwachtse kaart út’e Ryp met Goofy erop. Echt super attent, dank!

En toen was er woensdag!! Vandaag, 32 oktober. Volgens lachebekkie Eliya, jongen uit Grade 4, was dat namelijk de datum van vandaag. Hij had netjes de 31 van gister in een 32 veranderd. Heel behulpzaam. :)
Ik was dus weer aan de beurt om les te geven en deze keer de eer aan Annie op míj te assisteren daar waar nodig en dingetjes na te kijken. Maar zelfs zonder deze hulp zou het een heerlijke lesdag zijn geweest. Dat mocht ook wel, want ik heb weer eens als vanouds de lessen voorbereid. Doordat we gister zo druk waren met lesgeven, stad in, inkopen doen, eten en kleren wassen, ben ik pas laat aan het voorbereiden van de lessen toegekomen. Jammer genoeg was mijn inspiratie ver te zoeken en het werd heel verrassend een latertje. (sorry Alyanne it wie wer ris safier… mar it is wol echt moai wurden. It wie it wurch, sis mar! :p )

De ochtend begon ik weer met Maths en ik wilde dat ze meer inzicht kregen van de tafels. Het is Grade 4 (groep 6), maar eigenlijk weten weinig leerlingen nog maar de tafel van 3. Daar dus eerst mee beginnen. Om het visueel te maken hebben Annie en ik wc-rollen in vieren geknipt en aan een touw geregen. Dan denk je misschien… ‘Hoe kom je in eens aan wc-rollen?’ Nou, die hadden we al verzameld. Ik dacht… Die kunnen we vast nog wel eens ergens voor gebruiken. En vandaag was het zover!
Voor de klas kwamen Chipo en Katongo (girl) om het touw vast te houden en daartussen de dertig ‘wc-rol-ringen’. Klassikaal gingen we de keersommen van 1 x 3 tot en met 10 x 3 af. Bij 4 x 3 krijg je dan vier groepen van drie ringetjes. Wat is het totaal? Even checken door na te tellen en tadaa!! 12 is uw antwoord. Erg simpel, maar ook dit vonden ze helemaal geweldig. Dit is weer eens wat anders dan bij een keersom op de achterkant van het schrift kijken. Daar staan namelijk alle tafels in een schema. Hoezo nadenken?

Na Maths kwam het subject English. Deze keer met het mini-thema ‘colours’. Afgelopen nacht had ik kaartjes gemaakt met de kleur geschreven in de kleur. Die moesten ze eerst voorlezen en vervolgens in het lokaal zoeken naar iets wat die kleur was. Daar plakte ik dan het kaartje op met wat plakgum. Dus op een gegeven moment hingen er allemaal kaartjes met kleuren kriskras door het lokaal en dan ook nog het touw met wc-rol-ringetjes. Een mooi gezicht. (Vond de juf die in de middag in ons lokaal lesgaf weer net niet.) Na deze kaarten hebben ze zinnetjes gemaakt en vervolgens waren we alweer aan het laatste vak toegekomen ‘Science’. Ook nu ging ik het over kleuren hebben.
Wat voor kleuren heeft licht?
Hoe ziet een regenboog eruit?
Heb je er wel eens één gezien?
Hoe zit het met mengen?
Wat krijg je als je rood met geel mengt?
Allemaal verschillende vragen die ik in een logische volgorde had beantwoord. Zo had ik nog een mooie kleurenschijf en een regenwaaier in elkaar gefrutseld. Echt leuk hoe je door simpele dingen zoveel leuke reacties krijgt van de leerlingen en er ook gemotiveerd van raken.

De vakken en onderdelen van woensdag klinken misschien niet zo geweldig, maar het was de manier van de klas hoe ze het oppikten. Leren én lol hebben. Niet typisch Zambiaans. (niet om Zambia naar beneden te halen, maar die manier is gewoon heel anders!)
Heb dus geweldige genoten en daaaaarom ben ik vandaag zo vrolijk! :D * * *

  • 02 November 2006 - 17:12

    Fokje:

    Hee imke!! Wat kinne jim leuke dingen 'fabrisere' foar die bern! at jim der fourt binne, sille se jim enorm gean missen.. dan gean se wer oer op de 'saaie lessen'. Ik snap net hoe ik ut he redden op skoalle haha :P

    succes dermei!!

    TuuuuT fokje

  • 02 November 2006 - 20:11

    Mem:

    Hartstikke leuk hoe creatief of jullie daar bezig zijn. Ik zie het al helemaal voor me. Tot in de kleine uurtjes met je lesvoorbreiding bezig, om de lessen maar tip-top voor elkaar te krijgen. Elke keer weer iets nieuws, spannends, origineels, verzinnen en de volgende dag genieten van het resultaat.

    Over het "uit de neus peuteren" heeft Lisette nog een mooie mop.

    Tot de volgende keer maar weer. We blijven, in spanning, naar je mooie verhalen uitkijken. Ik heb vandaag weer heel wat post rondgebracht. Groeten van oma, pake & beppe en ik zal ze vertellen dat je "zo vrolijk bent"!

    Tút mem

  • 03 November 2006 - 00:39

    Eva:

    Vet cool Imke.. ben heus jaloers op je! heerlijk hele dagen voor de klas.. en helemaal met zulke reacties! als ik je verhalen zo lees leren jullie een hele hoop! (meer dan wij hierzo geloof ik haha..) de tentamen week is nu bezig, en de motivatie lijkt bij iedereen ver te zoeken.. morgen nog 1 toetsje.. gedragsproblemen.. vandaar dit late bericht, ook hier is sprake van nachtwerk..
    heel veel plezier nog daar en blijf vrolijk!

    dikke kus eva

  • 03 November 2006 - 12:09

    Alyanne:

    OOOOOOO!!!! hahaha
    mar it is dus wol heel leuk wurden en foaral in super resultaat!! en der doche we it foar!:D dus foaruit, foar dese kear moch it :P mar we gean der gjin gewoante fan meitsje hjer!! :P

    echt leuk dat jim no jim eigen klaske hawwe! lekker dyn eigen ding dwan :)
    gean sa troch!!! mar (naja.. wist wol wat ik gean sizzen :P)
    daaaaag! tút!

  • 03 November 2006 - 15:58

    Michel:

    is leuk om te zien dat jullie je erg vermaken en leuke dingen kunnen bedenken om te gaan doen daar met de kinderen. nog een leuke tijd daar gr en xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Kitwe

Imke

Actief sinds 11 Sept. 2006
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 127767

Voorgaande reizen:

02 November 2014 - 16 Januari 2015

Dys en Im on tour

21 Oktober 2009 - 01 December 2009

Ben er klaar mee!

18 Maart 2008 - 18 Maart 2008

Geld inzamelen

23 December 2006 - 23 December 2007

In Europa

12 September 2006 - 13 December 2006

Going to Africa

Landen bezocht: