van gedwongen tot vrijwillig - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu van gedwongen tot vrijwillig - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu

van gedwongen tot vrijwillig

Door: imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

31 Oktober 2006 | Zambia, Kitwe

'van gedwongen tot vrijwillige lichamelijke oefenen'

16.18 uur zondag 29 okt. 06
woonkamer


Het is nu zeker… Annie en ik nemen Grade 4 over. Afgelopen donderdag werd ons duidelijk gemaakt dat we dit tot aan het einde van het schooljaar mogen doen. Het schooljaar loopt tot het einde van november en dat zijn meteen ook de laatste (drie nog maar) weken van Annie. Komt dus mooi uit. Aan de ene kant mooi dat Annie en ik nu een eigen klas hebben en kunnen draaien. Veel oefenen, vragen, oplossen, improviseren, voorbereiden… Kortom leren. Jammer alleen dat de reden niet zo mooi is. Afgelopen maandag had ik de klas van Dan overgenomen, omdat hij zich niet lekker voelde. Dit was alleen één van de redenen waarom ik zijn klas overnam. Ook kreeg hij nieuws van thuis over zijn vader. En slecht nieuws. Uit een scan die gemaakt is, bleek dat zijn vader inderdaad ziek is. De dokter had al aangegeven dat dit het (ja die veelvoorkomende enge ziekte) waarschijnlijk zou zijn, maar nu dus bevestigd… … Gelukkig zijn Dan en zijn vader erg positief.
(speciaal voor Tim een regel wit) :)

Dan zou voordat dit bericht kwam eind januari naar huis. Nu gaat hij dik een maand eerder naar huis, in dezelfde week als mij. Daarom wil hij alle tijd die hij hier nu nog heeft optimaal gebruiken. Wat hij daarom graag wil doen en wat bovenaan zijn wat-wil-ik-in-Zambia-doen-lijstje staat is het opzetten van sponsors voor elke leerling. Voor twintig euro per maand kunnen mensen, families, scholen dan een leerling van B.G. sponsoren. Daar wordt alles voor het kind van betaald. In ruil daarvoor krijgen ze foto’s, brieven, tekeningen en informatie van en over die leerling. Dit lijkt mij misschien ook wel wat. Helemaal leuk, omdat ik dan ‘mijn eigen kind’ uit kan zoeken. Misschien zelfs uit ‘mijn eigen klas’. Haha het klinkt zo wel raar, maar zou wel gaaf zijn.

In ieder geval! Dit is dus nog helemaal in het beginstadia en daar wil Dan verandering in brengen. Omdat hij zich dan op het sponsoren wil richten, heeft hij ons gevraagd om zijn klas over te nemen. Nu kunnen Annie en ik samen mooi de voorbereidingen doen en elkaar aanvullen. Verder helpt Dan ons daar waar nodig. Hij is een beetje onze stagebegeleider!
En… Tadaa! Morgen beginnen we al. :o
Dat is mede de reden dat we dit weekend niet echt weekend hebben gehad. Vandaag veel tijd gestoken in het voorbereiden van de komende schoolweek. Dit hebben we gedaan na het ‘uitgebreid badderen’ (is één van de oneliners van Lilian) in de badkamer, maar ook hebben we onze kamer binnenstebuiten ondersteboven gehaald voor het schrobben. Heerlijk alles schoon! (nooit gedacht dat ik dat nog zou zeggen :roll: )
Trouwens Annie en ik hadden een twix gekocht. Eén twix voor ons beide. Die mochten we pas delen, nadat we al het schoolwerk hadden afgerond. Nou je had Annie moeten horen toen ze um op at. Haha, extra genieten!

Maar naast vandaag hebben we zelfs gister bijna de hele dag aan school besteed. Dit was alleen omdat er een teachersworkshop was ingelast. En ja op zaterdag. Op zich was ik hier wel blij mee, want de leerlingen hebben al heel wat vrije dagen gehad en dat zou zonde zijn. De workshop begon om 9 uur ’s ochtends en ging over het gedrag en de schoolregels. Annie en ik waren al íets laat, maar toen we binnenkwamen waren er (verrassend genoeg) nog maar twee docenten. Na een half uur vond Dan het een mooie tijd om te beginnen. Ook al was nog niet iedereen aanwezig. Het doel van de workshop/vergadering was dat alle leerkrachten op één lijn kwamen, wat betreft straffen, belonen en regels van gedrag bij de leerlingen. Deze regels waren tot nu toe namelijk nog ver te zoeken. Een goed initiatief dus. Echt super interessant om alle meningen van de leerkrachten te horen. Zo verschillend hoe de Zambiaanse juffen en meesters over straffen dachten. We hadden met z’n allen meerdere maatregelen bedacht. Variërend van waarschuwingen, tot zitten op de vloer, tot tas vooruit houden tot… en nu komt de mooiste: (en jullie mogen allemaal meedoen :p )
stap 1 – ga op je hurken zitten
stap 2 – ga met je armen onder je knieën door, van buiten onderlangs naar binnen
stap 3 – met je handen omhoog en grijp je oren
Wat gaat er nu door je heen? Annie heeft het ook even geprobeerd en ze vond het niet echt comfortabel. (mooie foto geworden trouwens haha) Dus misschien delen jullie dit gevoel nu wel. :doubt: Stel je voor dat iemand je dit een tijdje ‘dwingt’ te doen. Niet normaal.

Verder hebben we naast het vele waterijsjes eten, de afgelopen dagen nog maar een paar noemenswaardige dingetjes meegemaakt. Het eerste noemenswaardige was ons gerecht van de week :idea: Niet speciaal, maar wel opvallend lekker. De jongens hebben het bekroond met de titel ‘gerecht van de week’. Jahaa! Kun je nagaan. Annie en ik hadden de woensdag immers grandioos inkopen gedaan op de markt? Nou alles hebben we gebruikt voor een heerlijk maal. De (paar nog niet geplette) tomaten samen met uitjes, komkommer, sla en als garnering gekookte eitjes met een snufje barbecuekruiden er bovenop. Zo mooi geserveerd in een grote gekleurde, gebloemde, typische emaille schaal. Verder hadden we ’s ochtends al aardappelen gekookt, zodat we ze ’s avonds konden bakken en als laatste een heerlijk stukje vlees. Nou klinkt goed dacht ik zo! Want dat was het ook. Tijdens ons heerlijk diner nog een dvdtje gekeken… Gezellie!

Het andere noemenswaardige was dat Annie na zo’n twee maanden (!) eindelijk eens P.E. heeft meegemaakt én zelfs de Teachermeeting. Niet te geloven. Indrukwekkend is het enige woord wat ze ervoor kon bedenken. Beide waren niet eens zo slecht eigenlijk. Bij P.E. heb ik gezellig mee gedaan met vrij spelen. Vrij spelen is altijd na de warming-up en het gezamenlijke spel. Na Dan’s blooper bij het touwtje springen durfde ik natuurlijk ook een poging te wagen. En… >> :D Makkie, haha. Vrolijke boel. Is alweer een tijdje geleden. Doe ik ten minste nog een beetje aan sport. Ik zit er al een tijdje over na te denken wat voor sport je hier nog kunt doen. Ook omdat ik mijn conditie (voor zover ik die nog heb) een beetje bij wil houden. Verder heb ik te maken met: hitte, weinig tijd en hardlopen vind ik niets. Loop al genoeg. Any suggestions? * * *

  • 31 Oktober 2006 - 15:23

    Hetty:

    Hee Im!

    Wat een fantastische dingen maak je mee. Sommige ook minder leuk, maar ik vind het iedere keer weer zo leuk om te lezen! Hoop dat je nog veel meemaakt, en ik ben nog benieuwder naar de real-life verhalen!

    Ow, enne... we wachten met het trekken van loodjes op jou, dus je komt er niet onderuit!!!

    Heel veel liefs Hetty

  • 31 Oktober 2006 - 18:04

    Annalien:

    Hey Imke,

    Hier weer eens een berichtje van mij!! Hier gaat alles lekker zijn gangetje ben nu druk aan het leren voor de tentamens.. Heb de eerste gister gehad was best wel moeilijk, dus dat wordt waarschijnlijk een herkansing! Nog 3 te gaan en dan begint de volgende periode alweer heb daar wel weer zin in.. Jij nog heel veel plezier in Zambia en leuk dat je ook wat op Heleen haar site hebt gezet :)..

    Liefs Annalien

  • 31 Oktober 2006 - 20:27

    Hilda:

    He juf Im!!

    Eens even een berichtje uit Ferwert... zo te lezen en te zien aan jouw foto's maak je daar heel wat dingen mee, mooie en ook minder leuke. Leuk om te lezen wat je daar allemaal doet. volgens mij leer je erg veel daar...

    Ik wens je nog een hele fijne periode in Zambia!!

    groeten Hilda

  • 31 Oktober 2006 - 22:01

    Omke Klaas:

    wel leuk je eigen "kind " uit zoeken.... prachtig idee... om het dan te helpen , volgen.... leuk juf imke !!

  • 01 November 2006 - 16:48

    Karina:

    een keatsbal dot wonderen ;)

  • 01 November 2006 - 19:28

    Mem Van...:

    Prachtige foto`s!Al ben je weer terug in Nederland,dit is en blijft tastbaar.
    Wij zijn net bij Thomas op bezoek geweest in Denemarken en zijn ook even in Zweden wezen kijken. Het enige wat wij kunnen bieden is een eland!Thomas komt gelukkig in de eerste week van december na een half jaar weer terug, Gjalt en Barbara zijn dan heel blij!
    Mem en heit Dronrijp tellen ook alvast de dagen en uren?!'He, nog even goed op jezelf passen, vooral genieten,tot gauw, dikke tut!

  • 01 November 2006 - 19:40

    Feikje:

    heej im.. leuk verhaal weer:D vind het altijd leuk om te lezen.. heb nu toch niks anders te doen als je een ingescheurde enkelband hebt:S:S jah.. drom jouw verhaaltjes lezen:D is leuk!! nouw doeii doeii kussiess

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Kitwe

Imke

Actief sinds 11 Sept. 2006
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 127753

Voorgaande reizen:

02 November 2014 - 16 Januari 2015

Dys en Im on tour

21 Oktober 2009 - 01 December 2009

Ben er klaar mee!

18 Maart 2008 - 18 Maart 2008

Geld inzamelen

23 December 2006 - 23 December 2007

In Europa

12 September 2006 - 13 December 2006

Going to Africa

Landen bezocht: