leuk... safari..! - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Imke Leest - WaarBenJij.nu leuk... safari..! - Reisverslag uit Gaborone, Botswana van Imke Leest - WaarBenJij.nu

leuk... safari..!

Door: imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

22 Oktober 2006 | Botswana, Gaborone

7.52 uur zondag 21 okt. 06
slaapkamer

Oké, we gaan gewoon vrolijk door met een mix van mijn verhalen die ik al geschreven heb in het beruchte reisboekje en de aanvulling daarop. Maar goed dat ik wat opgeschreven heb, want er is zoveel gebeurd in een paar dagen.
Ik had al verteld dat we vanuit de lodge een heel mooi uitzicht hadden op een drinkplaats voor dieren. Maar natuurlijk is het niet zo dat er elke minuut een dier langs komt lopen om daar wat te gaan drinken. En omdat we maar een paar dagen dit allemaal mee kunnen maken, hadden Annie en ik besloten om echt elke minuut goed te besteden. Daarom zijn we met een (van de tien) kopje appel-kaneel-thee in de ‘bird side’ gaan zitten. Een soort vogeluitkijk die je onopvallend, dichtbij het water brengt. Op een veilige afstand. Is ook wel belangrijk.
Om ongeveer acht uur hadden we ons perfecte maal en daarna zijn naar het uitzichtpunt gegaan. Geduld testen was één van de onderdelen. Charles, een van de bediening, is nog bij ons komen zitten. Ook even gezellig een bakje drinken onder de rieten overkapping. Hij begon al snel allemaal dingen over verschillende dieren te vertellen. Echt leuk. Weer eens wat anders als een toeristische gids. Heel relaxed met hem gesproken over van alles en nog wat.
Op een gegeven moment werd het al laat en vroeg ik aan hem wanneer hij normaal op bed gaat. Toen zei Charles dat hij bleef tot de laatste gasten op bed gingen, zodat hij altijd ‘tot uw dienst’ kon zijn. Nadat we hem duidelijk hadden gemaakt dat wij daar nog wel even zaten en onszelf wel redde, ging hij na een tijdje toch maar op bed. Hij moest de volgende ochtend immers weer vroeg! Er zijn trouwens ’s nachts altijd ‘guards’ die de boel in de gaten houden. Meestal houden ze in de gaten of de dieren wel buiten de omheining blijven, maar nu ons dus ook. :D Ze waren niet erg blij met ons. Op zich ook wel logisch, twee meiden die tot diep in de nacht op het terrein om spanen. Maar die bewakers zijn wel nodig, want de vorige nacht was er een olifant binnen de afrastering gekomen. Door wat stenen te gooien en weet ik allemaal wat hebben ze het grote beest weer naar buiten weten te loodsen. Jammer dat we één nacht te laat waren… Had een mooi avontuur kunnen zijn. Maar nu dus dit >>

0.17 uur (net) dinsdag 17 okt. – op de grote veranda -
Begonnen en geëindigd met een luid kikkerkoor, afgewisseld met wat het frisse gezang van vogeltjes… Tussendoor hebben we twee keer een hyena gezien. De eerste keer eentje alleen voor zo’n twee seconden, wat we al helemaal te gek vonden na al dat wachten. Daarna nog een stelletje die water kwamen slurpen (echt luid slurpen :D). Mooi was dat. Deze keer konden we ze wat langer bekijken.
Wie helemaal de tijd kwam nemen aan het water en zelfs aan het poseren was, was meneer de waterbok. Lang staarde ‘ie’ onze kant op. Geweldig de witte strepen op de kop geschminkt.
Nu net nog zagen we een katachtige naar en bij het water. Jammer dat we niet meer dichtbij waren, maar hier bovenop de veranda. Nu weten we niet precies wat het was… Helaas. Tussendoor is er (zijn er verschillende) ook een uil komen landen. Een grotere roofvogel dan normaal. We willen nu aan de ene kant wel op bed, want zijn super moe maar het is ook zo mooi allemaal. Aan de andere kant moeten we morgen weer om vroeg om half 6 op, dan worden we gewekt. Alles hier zo lux, bijna té.

Daarna nog een lauw kopje chocolademelk gedronken en zijn daarna op bed gegaan. Niet dat het lekkerder dan normaal was, maar het ging om het idee. Alles was namelijk inclusief. :D (En we hebben trouwens het bewijs van de poserende waterbok. Na tien minuten prutsen met camera-instellingen voor de nacht, heb ik uiteindelijk toch een vaag spook in de vorm van de bok kunnen vastleggen.)
De heerlijk frisse volgende ochtend werden we weer vroeg door Charles gewekt. De bedden lagen zo lekker! Hierdoor hoorde Annie hem niet eens, maar gelukkig had ik een even scherp moment. Snel douchen en je mocht een licht ontbijtje nemen. Voor dat laatste hadden we geen tijd meer, dus hup meteen in de Jeep. Ik stapte in met het idee een uurtje wat wilde dieren te zien. Stiekem toch iets meer verwachten door de cruise. Nou die verwachting werd echt dik overtroffen. De tocht vulde de cruise mooi aan. Het mooie van deze ochtend was dat we rond gingen rijden in een ontzettend groot uitgestrekt park. Nu waren er niet allemaal toeristen op een kluitje bij een paar dieren, maar lekker verspreid. Tijdens de cruise heb ik geen foto’s kunnen maken. Dit heb ik deze ochtend even dubbel en dwars ingehaald. Wanneer je één keer begint… Wat een dieren. Van een Zambiaans gespikkeld kippetje met een blauwe kop tot indrukkenwekkende zeearend in een boom die alles in de gaten houdt… Van een beschermende moederleeuw met de twee kleintjes tot eigenwijze aapjes in een kale struik met flaporen. Van aasgieren die wachten op de ‘leftovers’ tot lompe buffels die op hun gemakje liggen te grazen… Van jonge impala’s die hun vechtkunsten oefenen tot vlozoekende apen met een verstopte kleine. Kortom: superrr!

Na zo’n vier uren (!) het wild te hebben bespied zijn we weer naar huis gegaan. Inclusief Annie’s trofee. Annie moest en zou namelijk een keuteltje, bijna zo groot als haar eigen hoofd, van een olifant meenemen. We hebben onderweg naast de dieren dan ook heel wat keutels geobserveerd en zijn heuse olifantenkeutelexperts geworden. Het valt nog niet mee om een perfect exemplaar te vinden, maar missie geslaagd!
Eenmaal thuis konden we beginnen aan ons uitgebreid ontbijt, waar we intussen wel zin in hadden gekregen. Lekkere fruitsapjes, toost en een ‘scrambled egg’ gingen we naar onze tent om alles maar weer eens wat in te pakken. Aan het begin van de middag stond er namelijk alweer een Jeep klaar voor ons vertrek. Voor de terugtocht ging Lilian nog even ‘koffie drinken tot we erbij neervallen’ en Annie en ik deden dit in de vorm van chocolademelk. Het kon nu immers nog! (gratis gna gna)
Bij deze afsluiting van de safari kwamen Annie en ik dan ook tot de volgende samenvattende oneliner: “leuk… safari…! Olifantenkeutels zoeken en chocolademelk drinken tot je erbij neervalt.” :D * * *