socializen in shoprite - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu socializen in shoprite - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu

socializen in shoprite

Door: imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

13 Oktober 2006 | Zambia, Kitwe

17.14 uur vrijdag 13 (oeeh!! vrijdag de 13e) okt. 06
internetcafé


Voor het eerst ben ik nu de stad in en dat is ook wel eens even lekker. Gelukkig ken ik de weg goed genoeg, wat ik in mijn eerste week niet had durven dromen. Kon eerst geen systeem ontdekken in de busjes, alle ‘spookrijders’ en vooral het geld met al die nullen. Zometeen zal ik ook even behoorlijk wat nullen opnemen. Een paar miljoen (alsof het niets is) alvast voor de safari. Kijken of het lukt. Lilian heeft namelijk ook regelmatig problemen met het pinnen en die moeten écht veel miljoenen opnemen voor de bouw. Op het laatst kon de aannemer nog net betaald worden.
Ben net naar Shoprite geweest om lekker vers brood te halen voor bij de aardappelsalade die we vanavond gaan eten. Ook moest ik tissues halen voor Lilian, want die is snotverkouden en aangestoken door Ismael. Stond ik daar bij de tissues te kijken, hoorde ik in één keer ‘Imke, teacher Imke’. Ik kijk om, zie ik een vrouw... Getekende wenkbrouwen, lang ingevlochten haar, veel poeder op haar gezicht... Nooit eerder gezien. Komt me ook niet bekend voor. De vrouw wijst naar beneden en daar staat een meisje. Cynthia! Het is een leerling van de Beautiful Gate Grade 2 van Thelma's klas die ik regelmatig heb overgenomen. Echt grappig dat ze naar me toe kwam om even dag te zeggen. Even met ze gekletst en ben daarna naar de kassa gegaan. Zie ik daar Garret (de jongen uit Canada waar we in het weekend een keer heen zijn geweest) ook afrekenen naast me. Haha, Imke gaat even de stad in en komt allemaal bekenden tegen. In Kitwe... :D
Na Shoprite snel nog even post checken... In het postkantoor de grote trap omhoog, langs alle postvakjes en naar P.O. Box 22 148.
Bij elk vakje zitten drie kleine plastic raampjes en als er goed doorheen kijkt, dan kun je zien of er wat in ligt. En ja... Ik dácht dat ik wat zag liggen. Toch geluk vandaag? Want vrijdag de 13e is bij mij altijd een geluksdag (normaal heb ik altijd al snel bloopers en ze zeggen toch dat je op vrijdag de 13e meer ongeluk krijgt? Nou bij mij is min en min plus!) (snap je het nog?) en had vandaag nog niet opvallend veel geluk gehad. Snel de sleutel pakken en wiehoe!! De eerste twee voor Annie en daarna drie (!) voor mij. Een kaartje ‘groeten uit Holland’ :D van Anna en twee enveloppen met bekende handschriften. Familie Hilverda (bedankt Jelly!) was wel duidelijk en heb ik meteen open gemaakt, de andere envelop bewaar ik voor thuis. Ik dénk dat het post is uit Stiens van pake en beppe. Ik bouw de spanning nog even voor mezelf op, thuis maar even lezen.

Vanochtend eerst weer naar school gegaan. Lilian en Annie zijn beide thuis gebleven, omdat ze niet superfit waren. Beide een beetje sparen voor het weekend, hopelijk zijn ze dan weer helemaal de oude. Na P.E. (gym) is er op vrijdag altijd een teacher meeting. Nou dat slaat echt helemaal nergens op. Dan had me al gewaarschuwd en hij had echt niet teveel gezegd. Voordat we echt begonnen met vergaderen gingen we natuurlijk eerst weer even bidden. Het gebed was nog maar net gezegd en Thelma begon meteen al te zeggen ‘Ik heb niet een agenda gemaakt, maar laten we even bekijken waar we het vorige week over hebben gehad’. Dus teacher Chalila kijkt in het schrift en vertelde wat er besproken was. Alles ging zo traag en de sfeer... Niet normaal. Alle leerkrachten hingen wat op de tafeltjes (van de leerlingen, want we zaten in een klein klaslokaaltje) en zaten de hele tijd te zuchten. Uiteindelijk hebben we maar het programma gemaakt voor 24 oktober, Independence Day. Dat ging niet even kort en krachtig, maar nee hoor alles was een discussiepunt. Zo hebben we het tien minuten gehad over de volgorde van de dag. Het was duidelijk dat de kinderen eerst naar de bouw van de nieuwe school moesten marcheren. (Hebben ze al twee geoefend en ziet er echt ..$^&*!*%.. uit) Maar na het marcheren wat moet er dan? Eerst het bidden of toch het zingen van het volkslied. Ja erg belangrijk. In ieder geval. Uiteindelijk is het toch het bidden geworden. (Of was het toch het volkslied :p)
De hele teacher meeting wordt meer gehouden om de meeting. Dan zei ook al soms is het gewoon een hele tijd stil is en dat ze dan ter plekke aan het brainstormen zijn voor punten om het vergaderuur vol krijgen. :roll: Typisch zullen we maar zeggen. Haha.

Voordat ik weg ga, geld halen en naar huis, naar de heerlijke aardappelsalade nog snel even het plan voor de komende dagen:
- Morgenvroeg vroeg met de bus naar Lusaka, waar we vervolgens overnachten in het welbekende backpackershotel Cha Cha Cha. Kijken of we daar weer zo’n gezellige avond hebben.
- De volgende dag, zondag, gaan we vroeg met de bus naar het toeristische Livingstone. We doen het rustig aan en overnachten daar dan ook.
- Maandag is dan toch echt de dag, de verjaardag van Annalien, maar ook de dag van de safari. Ik citeer uit de mail van ons contactpersoon:
” De volgende dag halen we u om 7 uur op om naar Botswana te gaan. ‘s Morgens doet u een boottocht op de Chobe rivier en kunt het wild zien vanaf het water. Lunch in een lodge aan de Chobe Rivier en daarna gaat u met 4x4 game viewers de rest van de dag in het park doorbrengen. Chobe is een van de beste parks in Afrika.
In de late namiddag komt u aan bij uw lodge. Elephant Valley. Het is een luxe lodge, fantastisch gelegen. Er is erg veel wild rondom de lodge, die komen drinken bij het watergat voor de bar. Het is eigenlijk de beste ervaring die je hebben kunt, omdat je met de geluiden van de bush inslaapt en ook weer wakker wordt.
De safari in Botswana is inclusief alle maaltijden, entrées voor park, de hele dag activiteiten op water en land, versnaperingen tijdens de activiteiten. Overnachting in grote tenten die staan op een fundament en hebben een betegelde badkamer met douche en toilet. Heel erg comfortabel. “
Klinkt toch goed? Dacht ik wel. :)
- Dinsdag worden we dus wakker in het park en gaan later weer terug naar Livingstone. Eventueel nog een ander tripje doen, maar dat hangt een beetje van onze ‘mood’ en energie af.
- Woensdag weer terug naar Lusaka, weer overnachten bij Cha cha cha en uiteindelijk donderdag weer naar ‘huis’! Lekker een weekje vakantie, zeg maar. Mooi rustig aan doen met reizen. Heb er zin in!! * * *

  • 13 Oktober 2006 - 20:55

    Gerritsje:

    Hé Imke ha fannejun efkes bij lesen.... hie twa wyke net op mail sjoen!!! Computer hat it bejun! Bin net yn sliep vallen, dus leuke verhalen! Ga zo door! Succes en groeten oan de rest.... folle leafs Gerrit

  • 13 Oktober 2006 - 20:55

    Géjanna:

    Hé Imke,
    Je eerste maand zit er al weer bijna op. Zo te lezen heb je het prima naar je zin. Je verhalen zijn erg leuk om te lezen!
    Veel plezier en succes nog verder!
    Tút fan Géjanna

  • 14 Oktober 2006 - 08:20

    Karina:

    Imkeeeeeee :D!!

    Woohooo...dien ferhalen bin super om te lezen! En zelfs in Kitwe komst bekenden tsjin...kist t der al aardich mei Fryslan fergeliikje (of hoest het ek skrieuwst)! Folle plezier op Safari en we faxee :D!!

    Dikke tut ut de ryp!

  • 14 Oktober 2006 - 12:08

    Wommels:

    Ha Imke.
    We lezen altijd met plezier je verhalen.Ga zo door.We blijven je volgen.
    Groetnis van

    Retmer,Davita en Hammie

  • 15 Oktober 2006 - 16:59

    Tity:

    hoi imke
    ik lês dyn ferhalen regelmjittich.Do makkest hiel hwat mei.De foto's binne prachtich, dêrtroch tink ik wer oan us reis nei Uganda.
    Jim moatte folle improvisearje, op de skoalle en yn it hus. Folle plesier op safari.
    groetnis tity

  • 15 Oktober 2006 - 18:58

    Piet En Janny Bouma:

    Hoi Imke,
    Fan Alyanne hawwe wy dyn adres. Wat skriuwst do op in leuke manier oer dyn ferbliuw der. Us winsk foar dy, geniet!
    Piet en Janny Bouma

  • 16 Oktober 2006 - 07:14

    Hans En Rixt:

    Ha Imke,

    It is al faak sein, mar wat in moaie ferhalen!!! Gean sa troch!

    Pake en beppe hawwe alles op papier en se lêze it tot op de lêste letter!! Se binne ek o sa grutsk.

    Do bist no op safari, dat sil ek in moai aventoer wurde, we wachtsje de ferhalen wer ôf! (hans wol ek hiel graach ris op safari, hy sil nei dyn ferhalen wol hielendal enthousiast wurde!)

    Imke, noch in hiel soad sukses én wille!!
    En we bliuwe dyn ferhalen lêzen.
    Hans en Rixt.

  • 20 Oktober 2006 - 17:58

    Jochum En Mirjam:

    Hoi Imke,

    Wat een verhalen Geweldig de manier waarop je dit allemaal beschrijft. Jochum is net naar de huldiging van de freule winaars gegaan. Dat zal wel weer een leuk feestje geven. Veel plezier met je "vakantie" groeten uit Dronrijp

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Kitwe

Imke

Actief sinds 11 Sept. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 127908

Voorgaande reizen:

02 November 2014 - 16 Januari 2015

Dys en Im on tour

21 Oktober 2009 - 01 December 2009

Ben er klaar mee!

18 Maart 2008 - 18 Maart 2008

Geld inzamelen

23 December 2006 - 23 December 2007

In Europa

12 September 2006 - 13 December 2006

Going to Africa

Landen bezocht: