sekka is gezond - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu sekka is gezond - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu

sekka is gezond

Door: imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

29 September 2006 | Zambia, Kitwe

17.31 uur dinsdag 26 sep. 06
slaapkamer


Vanochtend moest ik toch echt uit mijn veilige klamboe, dus ik ben het gevaar uiteindelijk dan maar aangegaan. Ik hoorde al niets meer en kon na voorzichtig zoeken niet eens een klein miertje vinden. Op zich mooi dus, maar begin nu wel te bedenken waar dat dier gebleven is…

Om kwart over zeven gaan we altijd richting school, dus ook deze keer ben ik met Lilian om die tijd richting school gegaan. Annie kon lekker rustig aan doen, want zij doet immers de middagen en ik de ochtenden.
Deze ochtend was weer eens een verrassingspakket. Ik was net bezig om wat cementzakken op te stapelen en daarop een slaapzak en daar kwam teacher Ivy alweer aan. Thelma is ziek en of ik… Ja hoor! Annie was er nu niet, dus moest ik in mijn uppie de strijd aan gaan. Beetje jammer dat er nu helemaal niet duidelijk was waar Grade 2 gebleven was. Daarom heb ik maar weer de twee boeken van Thelma gepakt en hupsaa aan de slag!
Zoals elke ochtend begon ik ook deze keer met het altijd-leuke ‘goodmorning Grade 2..’ “Goodmorning teacher Imke!” ‘How are you today?’ “Fine, thank you and how are you?”.
Daarna heb ik eerst met de klas een plattegrond op het bord gemaakt met daarin hun namen. Zo moesten ze zelf bedenken waar ze zaten én wist ik mooi ook alle namen. Best slim, al zeg ik het zelf. :lol: Dit was alleen nog maar het begin. Het eerste vak waar ik mee wilde beginnen was Maths. Kijken of ik ook het rekeninzicht bij deze klas ook kon verruimen. En omdat het hoofdrekenen met streepjes van ze mij wat dwars zat, ben ik begonnen met een stukje hoofdrekenen. Mijn doel was dat ze na deze les(sen) sommen als 5 + 5 en 6 + 4 uit konden rekenen, zonder meteen op een kladpapiertje turfstreepjes te zetten en dan tellen dat er tien zijn. Die hersenen gebruiken dus!
Fanatiek ben ik begonnen op allemaal verschillende manieren links te leggen tussen getallen die samen 10 zijn. Dus met vingers, potloden, leerlingen, in het schrift en op whiteboards. Dat laatste vond ik zelf nog het leukste onderdeel. We zijn met de klas naar buiten gegaan en heb verschillende cijfers op whiteboards (van Dan) geschreven. De leerlingen stonden kriskras door elkaar en moesten er zelf uit zien te komen wie nu bij wie hoorde. ‘Mr. 8 is looking for his buddy… Who is his buddy? Mrs. 2!’ Ging hartstikke leuk. En ze leerden én het was leuk. :P Eén ding was nog echt een leuk moment van de ochtend en dat was het nakijken van de schriften. Wanneer de sommen goed gemaakt waren of ik zag dat ze hun best hadden gedaan, dan toverde ik mijn gele stempelstift met smiley te voorschijn. Ze zaten echt te wachten op het moment dat ik zei ‘Yeah! For you a… sekka!’. Sekka is smile/ lach in Bemba. Dus dat vonden ze super. Teacher Imke die Bemba kon en ook nog een koele stempel in het schrift. Dit zorgde dus niet alleen voor een sekka in het schrift, maar ook op die zwarte koppies. >> :D :D Geweldig.

Toen ik thuis kwam was er een wat minder sekka-situatie. Toast, de hond van de familie, had namelijk pups gekregen. Er waren er nu al zes geboren, waarvan twee dood. Het ziet er echt zielig uit. Hij ligt namelijk met de kleintjes in het afvalgat. Kephas heeft al een hele tijd geleden een groot rechthoekig gat (lijkt wel een beetje voor een graf…) gegraven in de hoek van de tuin. Daar komen alle troep in. Supermarktzakken vol, gloeilampen, aardappelschillen, pakken… en nu dus ook Toast met de pups. Echt raar om nu ook eens een nestje mee te maken op deze manier. Niemand die er naar omziet. Je wilt wel helpen, maar dat kan verder niet. We hebben een bak water bij haar neer gezet, maar ze wil niet drinken. Intussen kruipen de pups alle kanten op en ook door de lussen van de supermarktzakjes. Ik probeerde nog om het beestje eruit te krijgen, maar dat ziet Toast weer als aanval van mij. Edwin moet hier ook niets van weten, want dan maakt hij ze sowieso dood. Misschien is dat ook wel beter, maar toch… Ben benieuwd hoe ze de nacht doorkomen. * * *

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Kitwe

Imke

Actief sinds 11 Sept. 2006
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 127905

Voorgaande reizen:

02 November 2014 - 16 Januari 2015

Dys en Im on tour

21 Oktober 2009 - 01 December 2009

Ben er klaar mee!

18 Maart 2008 - 18 Maart 2008

Geld inzamelen

23 December 2006 - 23 December 2007

In Europa

12 September 2006 - 13 December 2006

Going to Africa

Landen bezocht: