broodje wisselgeld - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu broodje wisselgeld - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu

broodje wisselgeld

Door: imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

04 Oktober 2006 | Zambia, Kitwe

15.31 uur woensdag 4 okt. 06
slaapkamer

Gister een rustige dag. Op een actie van Annie na. Op een gegeven moment hoorde Annie een schreeuw vanuit de keuken; ‘Aaaannie!!’. Het was Emma. In de keuken op de muur kroop een muis. Edwin zei dat het waarschijnlijk een babyrat was en hij komt uit Australië, dus hij zal het wel weten. Maar Annie is dus naar de keuken gegaan en heeft met Edwin’s cricketknuppel het arme beestje met de tweede slag doodgeslagen. Wel moet ik vermelden van Annie, dat de eerste slag helemaal mis was. Het knaagdiertje heeft dus niet geleden. :)

Vandaag is het woensdag en hoeven we niet naar school, omdat deze dag voor ‘studytime’ is. Vanochtend kon ik dus eerst heerlijk uitslapen tot een uur of 8. Lilian was ’s ochtends wel al vroeg naar school gegaan, maar kwam alweer terug om half 11. Ze waren namelijk een heel end opgeschoten met bouwen voor de nieuwe school en het was daarom nodig om weer nieuwe filmopnames te maken. Annie en ik zijn ook mee gegaan naar de site om even te kijken, helpen met filmen en... Ik had gevraagd aan Edwin of ik vandaag ook de bananenbomen water moest geven. Het antwoord was ‘The trees are always thirsty, so...’
Dus ik ben begonnen om alle boompjes water te geven (want zo groot zijn ze nog niet). Er waren elf grote kleintjes en twaalf kleine kleintjes en elk boompje moest ongeveer zo’n 5 minuten worden besproeid. Of ten minste, de grond er omheen dus! Daar was ik dus een paar uurtjes zoet mee. Annie was met iets pittigers zoet, namelijk helpen bij het maken van de stenen. Erg heet om cement te scheppen, mengen en in de machine te stoppen. Alles met de hand dus. Lilian is na een half uurtje weer filmen, weer naar de school gegaan.
Na onze uurtjes inspanning zouden we nog even met Edwin meelopen naar de school, want daar liggen de zakken cement opgeslagen. Anders wordt het gestolen... :? Dus Edwin nam de kruiwagen mee en wij liepen met hem mee. Maar al snel droeg hij de kruiwagen over aan mij. Hij vond dat ik ook maar eens wat moest doen. En bedankt! Als reactie zei ik: wil je er zelf ook bij in? ‘Okay!’. Uhm... Oké, leuk. Daar liep ik dus met superlange Edwin in het kruiwagentje, mijn tas er bovenop. Gelukkig was het ‘niet zo warm’ en hield het dus ook niet zo heel lang vol.

Dat was de ochtend en later intussen middag. Daarna zijn we lekker witbrood (ze hebben hier eigenlijk geen bruin brood) gaan eten met wisselgeld. Wisselgeld? Ik zal het even uitleggen...
Gisteren hadden ze op school namelijk geen eten voor de kinderen, omdat er op dat moment daar geen geld voor was. Er was dus ook geen Nshima voor ons. Daarom ging Annie brood halen. Het jongetje had geen wisselgeld en gaf daarom een zakje met bruine suiker. Hadden we zelfs nog lux beleg op brood! Vandaag dus heerlijk geroosterd brood, beetje boter én het wisselgeld!

Nu dus in het internetcafé en het is niet geloven (je verwacht het ook niet) hoeveel pageviews er wel niet zijn: 7967! Echt koel. Al zou het maar één meneertje zijn die zo vaak op de site klikt, zonder te kijken. Het blijft vaak! :D
En super hoeveel reacties en van hoeveel verschillende personen... Van Ping uit (was het?) Maleisië tot een vakantievriendje :p vanaf de Canarische Eilanden tot een niet‘stoffige’ Duitser uit Nederland tot mijn nichtje Femke Marije tot aaaalle vrienden, vriendinnen en familie uit Nederland. Super koel! Had ik al bedankt gezegd?

Komend weekend gaan we op de echte Afrikaanse dieren bekijken. De dieren van wat groter formaat! Heb er zin in! Wordt dus vervolgd... * * *

• 04 Oktober 2006 - 16:43

Anissa:

Heej Imke,

dat was zeker een heel komisch gezicht hoe Annie die rat neerknalde! Wat beleef je veel zeg (niet dat ik dat niet had verwacht) maar echt super leuk!!:D
    Je verhalen zijn echt super om te lezen. Nou heel veel plezier nog!!

Liefss Anissa

• 04 Oktober 2006 - 16:47

Hille:

Heej Imke,

Dyn ferhalen binne noch steeds moai en grut. Se binne soms sa grut dat it ten koste gjit fan myn tiid op skoalle. Mar dyn bliuwwe moai en super om te lezen.

Noch mar in protte wille der.

Hille

• 05 Oktober 2006 - 11:08

Nikky:

Heey Imke, You've got e-mail! Alvast veel plezier komend weekend!

Nikky

• 05 Oktober 2006 - 16:40

Cees En Fenna:

Zo te lezen heb je het naar je zin, de verhalen blijven groot(s)! Daarom moeten wij af en toe even tijd vrij maken jou verhalen te lezen! Maar we blijven dat natuurlijk doen,...

Liefs Cees en Fenna

• 05 Oktober 2006 - 17:15

Jochum En Mirjam:

Ook wij lezen je verhalen op het net. Wat geweldige
    ervaringen doe je daar op.
    Werk ze en veel plezier. Groeten van ons en een dikke tut van Laurens

• 06 Oktober 2006 - 08:21

Miranda K:

Echt super om je verhalen te lezen wat je daar allemaal beleeft. Door de foto's heb ik nu ook wat een indruk hoe het daar is zodat je er wat een beeld bij kan vormen. Heel veel suc6 nog!!!