scherven brengen.. on-ge..dierte - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu scherven brengen.. on-ge..dierte - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu

scherven brengen.. on-ge..dierte

Door: imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

28 September 2006 | Zambia, Kitwe

19.56 uur maandag 25 sep. 06
woonkamer


Vanochtend zijn Annie en ik na het bidden (zoals vandaag heb ik ze nog nooit horen hardop horen bidden/schreeuwen!!) een planning gemaakt voor de komende weken. Wanneer bij welke docent en waar. Sowieso moest er één van ons bij een nieuwe lerares Mrs. Banda in Grade 1, omdat zij om ‘hulp’ had gevraagd. Dit leek Annie wel wat, omdat zij die leeftijd nog niet had gehad tijdens het stagelopen. Ik ga vanaf nu bij Dan in de klas bij Grade 4. Daar kan ik dan echt helpen, omdat zijn manier van lesgeven daar meer voor open staat. De andere (Zambiaanse) docenten hebben echt een cognitieve opbouw en zijn heel erg afhankelijk van een docent. Bij Dan kan ik ten minste eens met een groepje leerlingen apart oefeningen doen. ’s Middags kan ik dan nog helpen met het geven van bijles…
Annie doet dit net andersom; ’s ochtends bijles geven en ’s middags mrs. Banda helpen bij het lesgeven. Voor zover dat mogelijk is, want ze heeft afgelopen middag ‘even’ gekeken bij Grade 1 en de manier van lesgeven. Viel dat even tegen! De lerares probeert wel hele leuke lessen te geven, maar ze waarschuwt geen enkele keer. Straf? Nooit van gehoord! Dus hoe later het werd hoe meer het een drama werd. De kinderen schreeuwden door de klas en sloegen elkaar. Ook hierbij deed mrs. Banda net alsof er niets aan de hand was.. (!) Toen is Annie er maar even tussen gesprongen en heeft er wat van gezegd. Maar het is natuurlijk wel ‘een beetje vreemd’ wanneer Annie alles moet sussen en regelen. Dat kan ook nooit... Het mooiste moet nog komen. Op een gegeven moment zei diezelfde mrs. Banda dat Annie op moest passen, omdat één van de leerlingen haar portemonnee probeerde te pakken!! Dus het was niet dat de lerares de leerling aanpakte of ook maar iets riep van ‘How dare you!’, maar het was ‘Annie..? Kijk je uit..?’ “It’s unbelievable.” Kijken hoe dit verder gaat…

Verder zijn we nog even wat gaan ballen in de kamer. ‘Later’ wil ik ook zo’n kamer. Er staat eigenlijk niets in. Alleen een zwart-wit televisie, een schommelstoel, een bamboekleed én… een tafel.
Dat is ook alles eigenlijk hoe ik een woonkamer in zou willen richten. I-de-aal voor wat ballen, sporten en spelen in de kamer. Alles zou ik zo in kunnen richten. Op die ene tafel na dan. Het is/was namelijk een glazen tafel. En die kan ook stuk. Ja, dat geloof je toch niet! Bijvoorbeeld wanneer een bepaald iemand cricket wil gaan spelen in de kamer en dan vergeet dat er een glazen tafel in de hoek van de kamer staat. En ik was het niet!
Iedereen was wat aan het prutsen. Ik probeerde een nieuwe techniek aan te leren met jongleren (Dan kan goed jongleren, dus kan ik dus mooi aan mijn skills werken.), Ismael aan het voetballen, Dan ook wat aan het jongleren en Edwin… speelde cricket. :)
Vol overtuiging sloeg hij met zijn slagplankje niet de bal maar de glazen tafel, aan gruzelementen. Nu stond er dus alleen nog het voetstuk. Wat was ik blij dat ik dat buitengewone moment mee te maken, haha. Gelukkig op een veilige afstand. Het was onze enige tafel, maar niet dat we aan die tafel aten of zo. We eten toch meestal op het bamboekleed.

Toen we die avond op dat bamboekleed zaten hoorden we in één keer… PAAAM! In de kamer naast ons. Edwin? Nee het was Bill (de directeur van B.G.) die Edwin terug wilde pakken. Hij was binnen geslopen en had door het raam een rotje gegooid. Het is hier één grote battle.
Edwin wil nu graag met ons een pact vormen. Dat is voor hem logisch, omdat hij nog voor staat met zijn rotjes- en katapultacties. Daarom bood hij ons diezelfde avond heel ‘toevallig’ een kop warme choco aan. Het was erg lekker, maar betekent niet dat hij al van ons af is. Moehaha…

Die nacht was het weer eens zo ver. Ritsel ritsel! In onze kamer… Eerst dacht ik weer dat er iets boven mij was, maar dat was een limonadefles die tegen iets anders aanbotste. Maar er was écht iets in de kamer. De plastic zakken ritselde en het bewoog de hele tijd…
Annie pakte de opwindzaklamp en ik mijn Ipod en telefoon om bij te schijnen vanaf onze bedden. Maar we zagen niets… Ik schrok steeds zó! Ik wist niet dat ik zo’n angsthaas kon zijn. Uiteindelijk heb ik Lilian een smsje gestuurd: ‘Lilian help! Er zit een beest in onze kamer!’ Dus die kwam gewapend met een slipper onze kamer binnen. Licht aan en de hele kamer doorwerken. Niets! Misschien was ik dan toch aan het hallucineren van de malariapil die ik vandaag weer had genomen..? Maar Annie hoorde het ook en had niet haar malariapil gehad. Mmm... Naja Lilian is weer weg gegaan en daarna begon het geritsel weer vrolijk door. Na nog wat schijnen en zoeken (vanuit onze klamboe’s) zijn we, met één oog dicht, toch maar gaan slapen. * * *

  • 28 September 2006 - 12:44

    Sigrid:

    Hee im! Echt zo vet om alles te lezen :) Ik zie het al helemaal voor me, met de enge beesten! Getsie!
    liefs sigrid

  • 29 September 2006 - 14:56

    Mem:

    Hier een reactie op de reacties. Sommigen onder ons vroegen naar foto's. Op Imke haar side is dit nog niet gelukt, maar jullie kunnen wel gezamenlijke foto's bekijken op Annie haar side. Imke haar Zambiamaat.
    Deze zijn te zien op: annie.shareyourstory.nl dan ga je naar 'laatste verhalen', omder 22-09, picss staan foto's.
    Foto's die er al op stonden en daaronder nieuwe foto's.
    Krijgen jullie een indruk hoe het er is, mocht dit, na haar verhalen, nog niet het geval zijn.
    Succes!

  • 30 September 2006 - 11:47

    Dieuwke:

    Hey im! Leuk jou verhalen, gezellige mensen om je heen dus :D vanavond is feestje van marit en moest er ff aan denken dat we nu niet gezellig iets kunnen doen En we gaan stappen, vorig jaar was er natuurlijk veel te weinig publiek in de bios om marit voor 'gek' te zetten :P, dus dacht moeten we volgend jaar maar wat bedenken!! gelukkig ben je terug op jou verjaardag... hihihi
    Nou veel plezier daar en zal zo de foto's ff bekijken, ben benieuwd!! Kus dieuwke

  • 03 Oktober 2006 - 12:57

    Anna-Lynn:

    Heey Im, echt heel leuk om te lezen wat je daar allemaal beleefd. Wel spannend met al die 'enge' dieren!;-)! Ik keek op de site van Annie om even naar de foto's te kijken. Nu kan ik me er een beeld bij vormen, voor zover ik dat nog niet kon bij je gedetailleerde verhalen. Ook las ik daar dat jullie dit weekend misschien al op safari zouden gaan. Echt super stoer. Je gelooft het toch niet...:-)! Ik zou zeggen heel veel plezier en maak er maar een paar mooie foto's van. Dikke Tut fan Anna-Lynn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Kitwe

Imke

Actief sinds 11 Sept. 2006
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 127904

Voorgaande reizen:

02 November 2014 - 16 Januari 2015

Dys en Im on tour

21 Oktober 2009 - 01 December 2009

Ben er klaar mee!

18 Maart 2008 - 18 Maart 2008

Geld inzamelen

23 December 2006 - 23 December 2007

In Europa

12 September 2006 - 13 December 2006

Going to Africa

Landen bezocht: