heerlijk boring - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu heerlijk boring - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu

heerlijk boring

Door: imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

22 September 2006 | Zambia, Kitwe

22.22 uur donderdag 21 sep. 06
slaapkamer


Vandaag heb ik een heerlijke saaie dag gehad. Best wel eens lekker om eens niets te beleven. Iets onverwachts. Ga (om in het thema te blijven) ook nu straks saai vroeg op bed.
Vandaag weer bij Ivy in de klas gezeten, maar omdat ik het systeem nu wel ken (kopiëren) ben ik Dan en Annie gaan helpen in hun klas bij het rekenen. Eén ding vond ik nog wel opvallend in de Grade 5 bij Ivy.
Er stonden op het bord tien zinnetjes en omdat er tien leerlingen in de klas zaten, mocht iedereen één voorlezen. Ze moesten dan naar het bord komen, elk woord aanwijzen en tegelijk het woord noemen. Op een gegeven moment was Mwansa aan de beurt en moest het zinnetje (voor zover het al een zin is) ‘go home’ voorlezen… Ze heeft zo’n tien minuten naar het bord staan staren en wist gewoon niet hoe ze moest beginnen en wat er stond. Na een tijdje begon de rest haar al uit te lachen en zelfs teacher Ivy moest lachen. Echt niet normaal! Ze heeft haar nog even laten sudderen en zei vervolgens ‘Okay class, help her’, waarop vervolgens de klas in koor zei “Go home!” Nu wist Mwansa dus wat er stond en mocht het vervolgens nog drie keer herhalen. Daarna mocht ze gaan zitten. Net alsof ze, wanneer ze de volgende keer hetzelfde zinnetje voor haar neus krijgt, dan in één keer wel weet wat er staat. Ik vond het in ieder geval niet normaal…

Naja, ben nog maar even aan mijn mooie tijd-verspillende-poster gaan werken en daarna zijn we om een uur of half één richting huis gaan lopen.
Volgende week gaan Annie en ik trouwens helpen bij het extra begeleiden van leerlingen. Dan/wij met z’n drieën hebben de grote missie om de leerlingen inzicht te geven bij (om te beginnen) rekenen. Dus niet alleen maar streepjes tellen, maar echt zien hoe het werkt. Want ze moeten anders wel heel veel streepjes op het kladbriefje neerzetten, bij een som als 93-8. Er zijn er genoeg die serieus 93 streepjes op een kladje willen zetten om tot een antwoord te komen..!

Om 17.00 uur zijn we nog gaan voetballen met wat kinderen van de Beautiful Gate. We hadden afgesproken op een voetbalveld (= een kale, stoffige, zandvlakte.. zonder gras, zonder goals... gewoon ruimte om te voetballen dus), maar de kinderen haalden ons al van huis af. Met zo’n twaalf kinderen hebben we dus dik een kwartier die kant opgelopen. Echt een mooi gezicht al die kinderen daar achter de bal aanlopen zoals de F-jes dat ook zo goed kunnen. Toch zitten er wat talentjes bij hoor. Dus als iemand nog de tip door wil geven aan Gert Jan Verbeek…! (Henk misschien? :D)

Als laatste... (want anders kan ik al niet meer saai vroeg op bed :?) morgenochtend mag/moet Lilian het gebed doen. Ze is wel gelovig, dus dat is niet, maar het is toch wel spannend voor haar. En nog erger... Straks verwachten ze dat ik dat ook ga doen! ‘No thanks’

p.s. We hebben ook een nieuw meubelstuk ingeslagen, namelijk een rieten mand. Het is een heel hip object en matcht bij onze lichtgetinte houten bedden. Gekocht? Nee, gevonden op de vuilnisbelt waar we overheen lopen naar de Beautiful Gate. Leek Annie wel leuk. En mij ook. Dus! * * *

  • 22 September 2006 - 10:57

    DYS:

    Jemig wat in (lange) ferhalen!! Moai man! Foardiel: ha ik ek werris wat 'tijdverdrijf' op dizze freed.

    Tut

  • 22 September 2006 - 11:39

    Maaike W.:

    Al weer heel wat beleefd zie ik, liep al weer een paar logjes achter maar we heer helemaal bij gelezen. x Maaik

  • 22 September 2006 - 12:41

    Nienke:

    Ga je verhalen alsjeblieft niet inkorten, ik vind ze alleen maar heel erg leuk om te lezen telkens.
    Ik verheug me er echt op.
    Succes met (bij)les geven, kan je vast heel goed!

    Dikke kus Nienke

  • 22 September 2006 - 12:59

    Karina:

    Ooooh Im !! Wat klinkt t allehjear kewl :D! Bist er no 1,5 wieke maar t liket ( en oan dien ferhalen te sjen) ast al feeet lang fuort bist!! Maar t klinkt superr !! Enn gean troch mei dien lange ferhalen...binne we toch een bietsje bij die !! Ferhalen ut fryslan folge gau...;)!

    Enjoy !!
    tut xx

    ps: we ha woen :D

  • 22 September 2006 - 17:38

    Marrit:

    Wat klinkt het allemaal leuk zeg wat jij meemaakt!
    Ik vind je verhalen erg leuk om te lezen. zou er ook wel naar toe willen :)
    Heel veel plezier en succes met alles!

    liefs Marrit

  • 22 September 2006 - 18:34

    Wilma Sjaarda:

    Hoi Imke,

    Al kinst my (noch) net, ik woe doch efkes wat fan my hjeare litte. Ik bin de sus fan DYS, dan wist it wol tink ik!
    Erg leuk om te lêsen wat ast allegearre mei makkest.
    Ik winskje dy der yn Zambia in soad wille ta en hooplik kinne we dy yn decimber gauris treffe....!

    Groetnis Wilma Sjaarda

  • 23 September 2006 - 21:26

    Tity:

    justerjûn ha dyn âlders nammens dy in moaie plant by us brocht. Dit wie noch foar de begelieding fan dyn staazje by us op skoalle. It wie net nedich fansels, mar ik bin der wol bliid mei.Neidat se fuort wiene ha ik dyn site opsocht en dyn ferhalen lêsen. Prachtich wat asto allegear meimakkest. Ik fûn it leuk te lêsen dat jim mei streepkes prebearren de bêrn rêstich te krijen.Ik ha dit yn us neie klas ek wer dien, mar fan âlders hearde ik dat der guon wiene dy dit net leuk fûnen, sadat ik no wer wat oars betinke moat.
    Ik winskje jimme dêr noch folle plesier en genietsje fan alle indrukken.Hjir kinst dyn hiele libben op weromsjen.

  • 24 September 2006 - 18:29

    Barbara Wijbenga:

    Imke, hallo!
    Heb vanavond even weer op jouw side gekeken, er komt vast een verzoek om uiteindelijk, natuurlijk ingekort, een film van te maken.
    Moet even reageren op de uitspraak van stoffig duitsland!
    Dat mag dan misschien wel zo zijn, maar er zijn duitsers die bepaald niet stoffig zijn!!!!Denk maar eens goed na of jij toevallig ook een absoluut niet stoffige duitser kent!
    Tut van Barbara mem van...

  • 25 September 2006 - 19:36

    Nikky:

    Hee Imke! D'r gebeurt daar ook elke dag wel wat hè? Prachtig om te lezen! Ga zo door en nog succes! Groetjess!

  • 26 September 2006 - 08:43

    Jelmer:

    He Imke!
    wat een ervaringen zeg! heel leuk om te horen dat je het na je zin hebt! veel plezier nog en ik zal je verhalen blijven lezen!

    succes nog verder!
    Jelmer

  • 26 September 2006 - 17:17

    Debora:

    Hé Imke, heb je verhalen even rustig zitten lezen en niet gehaast op mijn werk. Door je verhalen krijg je een beetje het gevoel dat je er zelf bij bent.
    Nou vrijdag is Géjanna dus getrouwd, ja wij beleven ook nog eens wat in Friesland. Was prachtig weer en Géjanna zag er super uit. Natuurlijk hebben we een leuk feestje gebouwd. Verder beleef ik hier in NL natuurlijk veel minder. Hé ik lees je volgend verhalen wel weer!! groetjezzzzzzz

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Kitwe

Imke

Actief sinds 11 Sept. 2006
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 127911

Voorgaande reizen:

02 November 2014 - 16 Januari 2015

Dys en Im on tour

21 Oktober 2009 - 01 December 2009

Ben er klaar mee!

18 Maart 2008 - 18 Maart 2008

Geld inzamelen

23 December 2006 - 23 December 2007

In Europa

12 September 2006 - 13 December 2006

Going to Africa

Landen bezocht: