mulishani? weno - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu mulishani? weno - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu

mulishani? weno

Door: imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

18 September 2006 | Zambia, Kitwe

7.53 uur zondag 17 sep. 06
slaapkamer


Mulishani? Weno! (Hoe gaat het? Goed! in Bemba)
Goedemorgen, naja een goede morgen..? Afgelopen week ben ik al eens vaker origineel gewekt, dat was door een rotje. Nou dit wilde Ishmael overtreffen. Klokslag half 7 zette hij het alarm op en het hele huis (de hele buurt) kon mee genieten. Op de gang zat hij schreeuwend, huilend zijn moeder te roepen op z’n Fries... Naja, eigenlijk op z’n Bemba’s. ‘Mèèèèè-my!!’ Alsof zijn leven er vanaf hing. Bemba is de hier tweede taal na het Zambiaans.
Dit ging nog wel een tijdje door en daarom ben ik maar wat Racoon (nog dank, hij is super) op bed gaan luisteren.

Zal me zo weer even opfrissen. Moet ook nodig (dan weten jullie het ook even) mijn haar wassen, dus dat zal een heel gevecht worden in de douche. Lilian heeft net haar haar ook gewassen en dat kon niet met koud water vond ze. (mietje! :D) Ze heeft daarom even wat water gekookt en zo kon ze het wel overleven. Gelukkig maar.
Wij (Annie en ik) zijn, voor wanneer ze met haar familie belt, ‘de schatjes uit Friesland’. Dus we zijn al gepromoveerd van ‘meisjes’ tot ‘schatjes’, haha. Wel een leuk mens hoor, ze moet alleen nog wat wennen aan deze situatie. Eigenlijk hebben we niets te klagen, maar ze wist niet wat ze moest verwachten. Tsjah, het is dan even anders.

Wanneer je naar de wc moet, dan moet je eerst kijken of er water in de doorspoelbak zit. Is dit wel het geval, dan kun je ‘gewoon’ doortrekken door aan het ijzerdraadje te trekken in de doorspoelbak. En anders moet je water halen uit de opvangbakken en dat in de doorspoelbak gooien. Dat dan ook weer opgelost!
Het wassen van kleren is hier ook even anders. Sowieso lastiger om schoon te maken, omdat hier overal op de vloer en vooral gewoon buiten een laag rode stof ligt. Dit is echt lastig om eruit te krijgen. Maar gelukkig hebben ze hier als wasmiddel 'Boom!’. Dit is niet een poeder of gewone vloeistof. Nee, het lijkt op ‘smurfensnot’ (een zakje met shampo en een beetje water, wat ik vroeger wel eens had om mee te spelen of voor onder het kussen. Ooh wat was ‘mem’ daar blij mee. Zo’n zakje breekt namelijk natuurlijk nooit!). Dit is een zakje met blauwe gel erin. Boom! en alles is (bijna) schoon.
Trouwens nog een tip* :idea: voor als je slippers vies zijn. Pak een beetje Boom, een ronde steen en poetsen maar! Het enige nadeel is dat de slippers steeds een stukje dunner worden, haha. Verder werkt het echt super goed. Emma schrobt haar was ook altijd met Boom en diezelfde steen. Om al mijn was nu ook met die steen te doen... Dat dan maar net weer niet. Houd ik niets over. * * *

(en had ik al gezegd dat ik echt super blij ben met alle reacties! :D)

  • 18 September 2006 - 16:21

    Hans:

    sjonge jonge wat hest do een skrieuw talent der must wat mai gien dwoan imke:P
    tut hans

  • 18 September 2006 - 16:34

    Lucy:

    Leuke verhalen. Nu ik ze aan het lezen ben denk ik echt wow ik wil ook naar Zambia.

    Doeidoei

  • 18 September 2006 - 17:46

    De Dijkstra's:

    we lezen allemaal even mee steeds .. en bewonderen je verhaal.. net de kameleon maar dan ander's... oant sjen ek aan de terhensterfamke ùt goaiingarijp...

  • 18 September 2006 - 18:45

    Sjoukje:

    hey im! fijn dat je het zo naar je zin hebt! er leuk om je verhalen te lezen! en ik ben natuurlijk erg benieuwd naar de foto's!

    liefs Sjoukje

  • 18 September 2006 - 19:00

    Alyanne:

    Ik geniet ek fan dyn ferhalen! echt leuk om te lêzen! sa ha ik toch noch in heeeeel lyts bytsje it gefoel dat ik by dy bin! freegje my ek steeds faker of wêrom ik net mei bin gongen... (of gongen bin:S)
    tút

  • 18 September 2006 - 19:50

    Elly:

    Hoi Imke, Als ik jou verhaal zo lees dan ben je al een echte huisvrouw aan te worden. Al wat ik verwacht had maar dat niet! He heel veel plezier daar en tot horens. Groetjes h.c.s.s.e.

  • 18 September 2006 - 20:27

    DYS:

    Zozo, wat in ferhalen!! En bist der noch mar in wike. Wat is us Fryslan dan eins saai...:)

    Soad wille dêr en ik sjoch ut nei de foto's!!

    Tut fanut Easterein (Holland)

  • 18 September 2006 - 21:23

    Jeldau:

    Hee Imke!

    Wat super om al dyn ferhalen te lêzen!
    Leuk dast 't sa byhâlde kinst! Asto dit folhâldst, dan sil ik eltse wike 'n kaartsje foar dy prebearje te lûken! (oeh, dat klinkt wol hiel spiritueel :S)
    Mar dyn kaartsje foar dizze wike (grabbel grabbel) is : 'vrijheid'! Past der ek alwer sa goed by! Geniet dêr dus mar fan!
    Ek fan al de oare dingen dêr! Meitsje der wat leuks fan! (mar ik tink net dat ik dat noch hoech te sizzen!)

    Oant mails! Tút Jeldau

  • 18 September 2006 - 22:20

    Willeke:

    Dit is echt helemaal je ding he! Je verhalen zijn super :D
    Naarmate je meer ziet ga je volgens mij alles steeds meer waarderen! Genietgeniet!

    Dus je Racoon cd nog wel gevonden ;), voor de relaxmomenten is hij echt helemaal geweldig!

    We blijven je verhalen hier volgen!
    Liefs Willeke

  • 19 September 2006 - 05:59

    Sigrid:

    Hee im! Ik hou je in de gaten vanuit Breda, het lijkt me echt geweldig daar! Zo anders dan in Nederland... super!
    Geniet er van!!
    X sigrid

  • 19 September 2006 - 07:54

    Debora:

    Hé Imke,
    Wat een verhalen, zit ze op mijn werk te lezen, maar ze zijn zo lang dat ik ze bijna door moet sturen naar huis, haha. Maakt niet uit, want het is leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt.

    Doei

  • 19 September 2006 - 08:34

    Klaske De Jong:

    Heey Imke!!
    Wat een onderneming zeg!! :) Super! Geniet ervan zou ik zeggen!!

    Veel plezier,
    Groetjes Klaske.

  • 19 September 2006 - 10:28

    Dieuwke:

    Hey im!!
    Leuk om al je verhalen te lezen! Zo te lezen ben je al aardig 'ingeburgerd' :P en helemaal naar je zin, gelukkig!! Ben benieuwd naar de foto's!! Nou heel veel plezier daar!! Kus dieuwke

  • 19 September 2006 - 13:28

    Carin:

    He imke! wat een verhalen zeg! ik ben er gewoon stil van!echt zo leuk om te lezen, hoe je het daar hebt!
    liefs Carin

  • 19 September 2006 - 13:43

    Mariska:

    Heej Imke,

    Dit is mijn eerste reactie vor jou van mij..
    Ik vind het erg leuk om te lezen dat je het zo ontzettend naar je zin hebt! Wel een spannende belevenis zeg! Superstoer dat je dat aandurft, maar das ook wel echt iets voor jou!
    Veel plezier toegewenst!!!

    xxx Maris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Kitwe

Imke

Actief sinds 11 Sept. 2006
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 127913

Voorgaande reizen:

02 November 2014 - 16 Januari 2015

Dys en Im on tour

21 Oktober 2009 - 01 December 2009

Ben er klaar mee!

18 Maart 2008 - 18 Maart 2008

Geld inzamelen

23 December 2006 - 23 December 2007

In Europa

12 September 2006 - 13 December 2006

Going to Africa

Landen bezocht: