part two - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu part two - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Imke Leest - WaarBenJij.nu

part two

Door: imke

Blijf op de hoogte en volg Imke

15 September 2006 | Zambia, Kitwe

7.12 uur 15 sep. 06
slaapkamer


Dag twee in Kitwe…

Gisteravond was het intussen al laat geworden met schrijven en ben daarom maar op bed gegaan. Waar was ik.. Ooh ja, Anna stond voor m’n neus haha! Nu was ik dus met twee moeders en een vader op pad.
Met onze kiteweek in Workum was Anna soms al de ‘verstandige moeder’ en ook nu kon ze me mooi even begeleiden. (waar ik trouwens erg blij mee was!)
Nadat ik de boardingtickets gekregen had en m’n backpack als bagage had ingeleverd, zijn we met z’n vieren nog even iets gaan eten en drinken. Al snel kwam mijn moeder aanzetten met ikea-look-a-like-kleurpotloodjes, die daar in het restaurant liggen om de kids te vermaken. Nou ik heb mij hier in Zambia ook al met die potloodjes vermaakt. Schetsen maken van de omgeving in mijn reisboekje, heerlijk prutsen doe ik hier dus nog steeds!

Om 19.30 uur kon ik op z’n laatst aanwezig zijn bij gate 22 en moest daarom dan ook weg. “Kunnen jullie dan nu niet verder mee?” “Nee, je moet vanaf nu alleen verder”. Oké!
Dus tijd voor afscheid; doei doei, tút tút en 'zie je snel’!
’Wow..’ dacht ik ‘..hier loop en ga ik dan!’ Alle handelingen onderweg van het begin tot het eind, heb ik maar stiekem wat afgekeken bij andere reizigers. I’m just one of them..
Eerst dus een uurtje naar London, vervolgens overstappen (soms wat hectisch allemaal) en tien uren in het vliegtuig (zat mooi vooraan in het vliegtuig, had alle ruimte, goede service en lekker geslapen) naar Johannesburg en vanaf daar nog een paar uurtjes naar Lusaka.
Na zo’n zestien uur reizen was ik dan eindelijk in Zambia! Eerst nog even een stempeltje in mijn paspoort en op naar de bagage…. Oké, de bagage… Na 10x een heel rondje de band te hebben gevolgd, waar normaal de bagage zou moeten liggen, kwam ik erachter dat mijn donkerblauwe, rechthoekige tas er niet was. Wat nu? Papierenboel invullen bij een ‘klantenservice’ en had geen idee wat ik allemaal in moest vullen. Intussen had ik een glimp van Annie opgevangen, maar ik kon dus nog niet verder omdat ik alles in moest vullen.
Ik moest de volgende dag maar weer even komen om te kijken of de bagage er was. We moesten toch sowieso donderdag weer naar het vliegveld om Lilian op te halen, dus dat kwam nog niet eens zo gek uit.
Samen met Annie en Paul (een taxichauffeur die al een beetje een bekende is via Nikky; een meisje uit Australië die nu in Zambia woont. Nikky heeft ook op de school de Beautiful Gate gewerkt) zijn we naar de auto gelopen en doorgereden naar een winkelcentrum. Wat me meteen opviel, toen we naar de auto liepen, was de zoete geur. Overal groeien grote mooie bomen met fel gekleurde bloemen. Van lila tot knalroze; beautiful! Deze bloemen verspreiden die heerlijke zoete geur.
Tijdens de rit in de auto (met het stuur en rijden aan de linkerkant) keek ik mijn ogen uit. Alle kleuren, bomen, mensen, gebouwen, reclameborden... Normaal zie je dit op televisie, in boeken en tijdschriften, maar ik vond het zo raar dat ik dan nu echt gewoon in een auto zat rijdend door Lusaka. Nog niet echt te bevatten.

Eenmaal aangekomen bij het winkelcentrum ben ook ik ‘even’ miljonair geworden en heb even 1000.000 kwacha opgenomen. Dat komt ongeveer overeen met een dikke 200 euro. Portemonnee vol en op naar de buurtsuper; de Spar. Daar water en cola (cola doodt bacteriën), brood, beleg, bananen, tomato chips, koekjes en een ‘bubble-drink’ voor Paul gekocht.
Annie rekende dit gelukkig eerst even af en ook zij verkeek zich nog op het geld en gaf een briefje met een nul te veel. Ach ja, één nul meer of minder…

Het geld, eten en drinken was binnen, dus nu door naar Cha Cha Cha, een Backpackerhotel in Lusaka. Hier blijven we samen een nacht.
Echt een supersfeertje daar en echt netjes voor elkaar. There even IS a swimming pool!
We hebben wat brood met (hero)jam gegeten en zijn daarna uitgenodigd door in ‘lokal’. Een echte rasta-Bob-Marley-look-a-like. Annie nam een Zambiaans biertje en ik wilde graag wat anders. ‘Doe maar iets Zambiaans..’ Vervolgens kreeg ik een Amerula met crushed ice. Heer-lijk! Het was net gesmolten caramel-koffie-ijs (zeg maar, haha), met alcohol of course..

Maar later meer.. * * *

  • 15 September 2006 - 09:55

    Annalien:

    Hey imke,

    Heel erg leuk om het allemaal te lezen wat je al hebt meegemaakt. Het was ook mooi om te zien hoe verrast je was toen je mij op schiphol zag :D.. Heel veel plezier..

    Liefs Annalien

  • 15 September 2006 - 09:58

    Johanneke:

    Wat ben ik blij dat je het nu al naar je zin hebt daar en dat je uit kijkt naar de komende 3 maanden! Super! :) Geniet ervan, en maak er een super tijd van! Wij houden je wel op de hoogte wat er allemaal op de pabo gebeurd en daar buiten ;)

    Tutsje johanneke

  • 15 September 2006 - 10:12

    Gerieke:

    Hey Imke!!

    Super om ff te lezen wat je daar allemaal uitspookt =) Je schrijfstijl is leuk! :P. Ik wens je (net als iedereen, hoe irigineel) Heeel erg veel plezier daar.., maar dat komt zeker goed!!

    Liefs

  • 15 September 2006 - 10:21

    Amarins:

    Hey Imke!

    Wat leuk om dit allemaal te lezen! Fijn dat je het zo naar de zin hebt! Heel erg veel plezier! en genieten!

    tút Amarins

  • 15 September 2006 - 10:22

    Sieta:

    Hey Imke!

    Wat leuk om te lêzen watsto dêr allegear belibbest! Sa te hearren hast it wol nei dyn sin en sjochst dyn eagen út! Super! Ik hoopje datst 3 super moaie moannen ha silst en wy sille dy folgje fia dizze side! Súkses en have fun!! Groeten oan Annie!

    Leafs, Sieta

  • 15 September 2006 - 10:29

    Alyanne:

    Heee Imke!
    ooo wat fyn om efen iets fan dy te hearen!! moest de hele tiid oan dy tinke, soe se der no al wêze? hoe is t der? enz. en inderdaad wat in ferhalen, no al! Do bist der echt helemaal op dyn plak! SUPER!!! :D Ik hoop dast in geweldige tiid krijst mar der sit ik net sa oer yn eigenlik!

    ennneee as de stickers op binne dan list it mar efen witte, stjoer ik dy wol efen in pear ;)
    tút Alyanne

  • 15 September 2006 - 10:54

    Timothy:

    Hey blondje!

    Wow, echt vet dat je het nu al naar je zin hebt daar! Dat verwacht je op de één of andere manier niet, ofzo..Eerst wennen en van de schrik bekomen, dnek je dan. Ben echt heel erg jaloers, zorg je dat je wat contacten onderhoud daar? Dan doe ik dat in Oz & NZ, en kunnen we mooi ooit weer van elkaars adressen profiteren :P
    Hou ons op de hoogte, ik zal in ieder geval alles met plezier lezen!

    Kusss (wou het in het Zambiaans doen maareh:

    "In Zambia worden ruim 70 talen (voornamelijk Bantoe-talen) gesproken." aldus Wikipedia, dus dat wordt hem niet met het vertalen :p")

    P.S. O ja, sorry, kan het niet laten als toekomstig backpacker: het is dus backpack i.p.v. bagpack.

    P.P.S. Kut, nu gaan natuurlijk al die juffen hiero mijn spelfouten verbeteren..

  • 15 September 2006 - 10:55

    Timothy:

    O ja!

    Om even Nederlands te blijven: Hoe is het weer daar?

  • 15 September 2006 - 10:58

    Ilse & IJje:

    He Afrikaantje!

    Klinkt allemaal super!!!Heb je nog een slaapplaats over, want als wij dit zo lezen is er toch wel een steek van jaloezie en begint er van binnen iets te borrelen :D
    Geniet van alles en we zien nu alweer uit naar je volgende bericht!

    Tut Ilse en IJje :D

  • 15 September 2006 - 11:49

    Karina:

    Sorry,, kin ut net litte om nog us te reageren :$!

    Want .. ooh wat klinkt t allehjear kewl :D:D!! Egt veeeet mooi jong !! Bin bliid dast t al nei dien sin hast !! Bin benijd nei de ferhalen die kommen gean..:D. K mail die binnenkoart wol mei ferhalen oer hjir ;)! Foar no: veel plzier en genieten !

    Tut

  • 15 September 2006 - 12:27

    Fokkieee :D:

    Heej topper!!

    Do makkest der wer even een mooi verhaal van.. mar dat hie ek net oars verwacht van dij ;)

    Ik fien ut egt superr van dij dast dit even dogst.. mar dat hiek ek alles een keer tsjin dij seint!! Ik sil dizze site elke dei even neisjen.. helemaaal toppie :D

    nou ik wens dij heeeel volle plezier der..en geniet der van!!

    TuuuT fokje

  • 15 September 2006 - 12:36

    Nikky:

    Heee Imke! Mooi dat het zo goed gaat allemaal! Je web-adres is al even doorgegeven aan Klaske, die (natuurlijk) razend enthousiast reageerde! En zoals Alyanne al zegt: Do bist der hielendal op dyn plak!
    Groetjes en tot mails/weblogs,

    Nikky! (niet die van de taxi he ;))

  • 15 September 2006 - 13:54

    Afke:

    He immie!!

    Super om te lêzen dast it der sa nei dyn sin hast!!Geniet fan dyn tiid der!!

    tut..

  • 15 September 2006 - 13:55

    Marjan:

    Heb het gelezen zo te zien heb je het naar je zin en dat vind ik goed !! met mij gaat het ook goed maar alleen jammer dat we geen volleybal trainen meer van jou hebben :( maarja gr. marjan xx

  • 15 September 2006 - 15:47

    Feikje:

    heej dus het is al wel leuk daar.. hihi...
    hoop dat het leuk blijft doeii veel plezier!!!

  • 15 September 2006 - 15:50

    Hans:

    ik jer ut wol hest ut der maar bijzonder leuk:P
    tut hans...

  • 15 September 2006 - 15:54

    Marc:

    Hey Imke wat harstikke leuk voor je dat je daar zit en het naar je zin hebt!
    Wel voorzichtig met al die ziektes!!!
    Ook ik moet als toekomstig Engels leraar ff wat verbeteren: There even was a swimming pool? Does that mean the swimming pool is gone now or....?
    I think you are trying to say that there IS a swimming pool :p

    Tering wat dom maar had ik gewoon even zin in!!

    Rebels!!
    Viva La Resistance!

  • 15 September 2006 - 18:05

    Yvette:

    Hé Imke

    Wanneer ik al je berichtjes lees, kom je heel ontspannen over. Net als dat je van elke seconde geniet. Houden zo, zou ik zeggen. Have a lot of fun!

    Groetjes Yvette

  • 15 September 2006 - 18:19

    Hammie:

    Ha Topper
    Net even al je verhalen gelezen.Goed te horen dat het je daar bevalt.Geniet er maar lekker even van.Want het is zo weer December.Oant Sjen

  • 15 September 2006 - 20:08

    Heit:

    In prachtich gesicht do troch de kontrole op Schiphol, nei in snelle "ïnpakmiddag". Tongersdei in koart tillefoantsje. "Alles goed en de klamboe hinget al". Moaie verhalen, gean sa mar troch.

  • 15 September 2006 - 20:44

    Géjanna:

    Hé Imke,
    Wat een ontzettende leuke site! Je verhalen zijn boeiend om te lezen en zo te merken heb je het prima naar je zin. Ik weet zeker dat ik regelmatig even langssurf om te lezen hoe het met je gaat. Veel succes verder en bovenal veel plezier!!!

    tút Géjanna

  • 15 September 2006 - 21:11

    Anke:

    Hey Imke,

    Na lange tijd geen contact opeens een mailtje dat ook jij gekozen hebt voor het ruime sop. Al ben ik nu een dik jaar terug, ik heb bijna nog dagelijks heimwee en kan niet uitkijken tot ik op buitenlandse stage kan. Het stukje van 'Moet ik nu echt alleen veder' was heel heel herkenbaar. Omdraaien en absoluut niet meer omkijken was het voor mij.
    Ik raad je dan ook aan om alles wat op je weg komt en waar je over twijfeld te gaan doen en bezichtigen, want voordat je het weer ben je weer thuis (klinkt raar, maar het is echt zo, de tijd vliegt voorbij). Genieten meid en ik kijk met veel plezier uit naar je volgende verhalen.

    Groetjes Anke

  • 15 September 2006 - 22:51

    Richard:

    He Imke,

    heel veel succes daar in dat verre land. Kaatskanjer!

    www.richardmiedema.nl

  • 16 September 2006 - 07:11

    Ping:

    heej imke!!
    good to hear from you!! wow ! zambia sounds like loads of fun, i love reading all about ur experience , and its just great to read it in dutch once again! hugs. do take care, and veeel plezier!!:)
    kusjes +liefs, ping.

  • 16 September 2006 - 08:29

    Hille:

    Hey Imke,

    Moai datst it der al sa nei dyn sin hest. Ik sjuch dat de side ek goed slagge is, hy ek net oars fan dy ferwachte.

    Genietsje de mar goed fan want foar datst it wist is it desimber. Wa wit bist do aanst wol de earste negerin op ski's yn Eastenryk ;).

    Groetnis Hille

  • 16 September 2006 - 10:11

    Anne Zijlstra:

    Hey Imke,

    Leuk om je verhalen te lezen! Ik wens je veel plezier de komende maanden...

    gr Anne Zijlstra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Kitwe

Imke

Actief sinds 11 Sept. 2006
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 127915

Voorgaande reizen:

02 November 2014 - 16 Januari 2015

Dys en Im on tour

21 Oktober 2009 - 01 December 2009

Ben er klaar mee!

18 Maart 2008 - 18 Maart 2008

Geld inzamelen

23 December 2006 - 23 December 2007

In Europa

12 September 2006 - 13 December 2006

Going to Africa

Landen bezocht: